Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Skoda biedt met de Scala sinds 2019 een alternatief aan voor klanten die de Fabia te klein vinden en de Octavia te groot. Deze vijfdeurs wil in de eerste plaats een aantrekkelijke verhouding bieden tussen buitenmaten enerzijds en binnenruimte en laadvolume anderzijds. Met een ruime koffer van 467 liter en veel plaats voor de achterpassagiers is die opdracht zeker geslaagd. Het interieur maakt een kwaliteitsvolle indruk, al blijven er toch veel harde kunststoffen aanwezig. Qua uitrustingsmogelijkheden hoeft de Scala zich niet te schamen, al kan de prijs met wat opties snel oplopen.
Technisch rust deze middenklasser op het MQB A0-platform van de Volkswagen-groep – dat van de VW Polo, maar hier dan uitgerekt in alle richtingen. Naast de standaardophanging biedt Skoda ook een lager sportchassis aan, maar ook een verhoogde ophanging voor op slechte wegen. De Scala rijdt dynamisch dankzij een nauwkeurige stuurinrichting en voortrein, en biedt een plezierig evenwicht. Voor de aandrijving is er op benzine keuze uit de 1.0 TSI van 95 of 110 pk en de 1.5 TSI van 150 pk, gekoppeld aan een manuele bak of de gerobotiseerde DSG7. De diesels zijn al een poosje geleden afgevoerd, de aardgasvariant van de 1.0 – de TGI met 90 pk – staat wel nog in de catalogus. Maar veel klanten zal die niet meer ronselen met de huidige CNG-gasprijzen…
Dankzij zijn praktische aspecten en zijn genereuze interieurruimte komt de aangenaam rijdende Scala veelzijdig uit de hoek. De gewillige en zuinige 1.0 TSI 110 doet het prima in deze middenklasser, die beter verdient dan een figurantenrol in dit segment – dat merkimago toch ook altijd...