Skoda biedt met de Scala sinds 2019 een alternatief aan voor klanten die de Fabia te klein vinden en de Octavia te groot. Midden 2023 werd de obligate opfrisbeurt aangekondigd, met onder andere een nieuwe neus. De esthetische updates worden gecombineerd met technologische upgrades, zoals een verbeterd infotainmentsysteem, standaard het Digital Display van 8 duim en het Skoda Infotainment-scherm van 8,25 duim, maar ook een uitgebreidere veiligheidsuitrusting. De wat sportiever aangeklede Monte Carlo-variant is ook nog altijd verkrijgbaar. De vijfdeurs-Scala wil een aantrekkelijke verhouding bieden tussen buitenmaten enerzijds en binnenruimte en laadvolume anderzijds. Met een ruime koffer van 467 liter en veel plaats voor de achterpassagiers is die opdracht zeker geslaagd. Qua uitrustingsmogelijkheden hoeft de Scala zich niet te schamen, al kan de prijs met wat opties snel oplopen.
Technisch rust deze middenklasser op het MQB A0-platform van de Volkswagen-groep – dat van de VW Polo, maar hier dan uitgerekt in alle richtingen. Naast de standaardophanging biedt Skoda ook een lager sportchassis aan. De Scala rijdt dynamisch dankzij een nauwkeurige stuurinrichting en voortrein, en biedt een plezierig evenwicht. Voor de aandrijving is er bij de vernieuwde Scala enkel nog keuze uit benzines: een 1.0 TSI met 95 of 116 pk en een 1.5 TSI met 150 pk. De twee krachtigste motoren kunnen gecombineerd worden met een gerobotiseerde DSG7.
Dankzij zijn praktische aspecten en zijn genereuze interieurruimte komt de aangenaam rijdende Scala veelzijdig uit de hoek. En toch raakt hij maar niet verlost van die figurantenrol in deze categorie...