Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Fortwo Coupé en Cabrio gooiden enkele jaren geleden hun benzinemotoren overboord: voortaan concentreert Smart zich puur op elektrische auto’s. De elektromotor van 82 pk (60 kW) en 160 Nm haalt zijn stroom uit een lithium-ionbatterij van 17,6 kWh. Dat is niet veel, en tot overmaat van ramp springen de Smartjes vrij kwistig met elektriciteit om. Met als gevolg dat je in de praktijk met moeite 100 kilometer haalt op een volle batterijlading. Smart biedt twee types interne laders aan: een eenfasige van 4,5 kW of een driefasige met maar liefst 22 kW, als gratis optie.
Tijdens het rijden valt in de eerste plaats het plezier op. Zoals altijd bij een elektrische auto zijn de hernemingen instant en tot 80 km/u zelfs stevig. De auto’s rijden best stabiel, maar de achterwielaandrijving is er niet om te spelen. De stabiliteitscontrole smoort elke aanzet tot glijden, driften of ander gripverlies in de kiem. In de stad zijn de compacte afmetingen en de uiterst beperkte draaicirkel een zegen, zeker in het geval van de Fortwo. De Forfour biedt twee zitplaatsen extra en verzorgt ook zijn moduleerbaarheid. Bovendien heeft hij wél een koffer die naam waardig. Van de Fortwo bestaat ook nog altijd een Cabrio-uitvoering, met een stoffen schuifdak en demonteerbare dakbogen.
De elektrische Smarts bieden een aangename rijervaring en blijven met hun compacte formaat en kleine draaicirkel de koningen van de stad. Maar een reëel rijbereik van 100 kilometer is écht weinig, zelfs voor stadsgebruik. De beperkte batterijcapaciteit gooit hier dus flink wat roet in het eten. Net zoals de aankoopprijs, trouwens.