Subaru stelt op dit moment qua verkoop nauwelijks nog wat voor in Europa. In de tweede helft van dit decennium plannen de Japanners echter een stevig (elektrisch) modellenoffensief, en om tot zo lang op de kaart te blijven staan, halen ze ook de nieuwe Forester naar hier. Die zesde generatie werd eind 2023 al in de VS gelanceerd en is met een jaartje vertraging over de Atlantische Oceaan geraakt. Het recept is bekend: een robuuste bouw, een permanente vierwielaandrijving en een atmosferische boxermotor. Die 2 liter van 136 pk krijgt wel een handje elektrische hulp, goed voor 12,3 kW extra. Dat is niet erg veel; hij heeft dan ook meer dan 12 seconden nodig om aan 100 km/u te raken. Standaard is de viercilinder gekoppeld aan een continu variabele transmissie.
Vooral inzake verfijning boekt de Forester vooruitgang, met bovendien een verbeterd zitcomfort. Het stuur werd wel wat lichter dan bij de vorige generatie, waardoor het rijden afstandelijker aanvoelt. Voor een rondje over onherbergzaam terrein haalt de Forester zijn neus andermaal niet op, met dank aan zijn 4x4-systeem. Daarmee onderscheidt hij zich van gelijkaardige cross-overs die vooral modieus willen zijn. Eigengereid als altijd bedankt Subaru voor digitale wijzerplaten; ook de nieuwe Forester heeft goeie ouwe tellers. Wel valt het multimediasysteem met groot centraal aanraakscherm op. Een hele verbetering tegenover de vorige generatie.
De Forester gaat door op zijn vertrouwde elan. Generatie zes is met andere woorden een verbetering van een beproefd recept. Wel jammer dat de motor wat daadkracht mist, waardoor je deze trouwe alleskunner hard aan het werk moet zetten.