Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Subaru lanceerde de vijfde generatie van de Forester eind 2019 en gaf het model in 2022 een flinke facelift en technologische update. Deze gezinsgerichte SUV blijft trouw aan het merk-DNA, waarin vierwielaandrijving en een boxerarchitectuur centraal staan. Alleen heeft Subaru daaraan ditmaal een kleine elektromotor toegevoegd. Die kan bij het optrekken de tweeliter-viercilinder een duwtje in de rug geven en is zelfs in staat om de auto op zijn eentje aan te drijven, zij het enkel onder zeer lage belasting. In de praktijk rij je dan ook uiterst zelden volledig elektrisch, zodat het werkelijke verbruik van deze e-Boxer allesbehalve spectaculair is. Zeker omdat de acceleraties getuigen van weinig schwung.
Het gebrek aan pit is op het conto te schrijven van de versnellingsbak: de Forester is er enkel met een CVT, die onder zware belasting de neiging heeft om de motor al te zeer in de toeren te jagen. Daartegenover staat echter een bijzonder efficiënt weggedrag, ongeacht de omstandigheden, dankzij de vierwielaandrijving. In combinatie met een riante bodemvrijheid betekent dat dat de Forester zich ook met gemak naast het asfalt kan wagen. De uitrusting is al vanaf het eerste afwerkingsniveau rijkelijk te noemen en dankzij de grote glaspartijen komt er veel licht binnen in het interieur. Aan ruimte heeft de Forester geen gebrek, en al helemaal niet achterin. Goede punten zijn er ook voor de materiaalkeuze en de afwerking. Het multimediasysteem is daarentegen geen hoogvlieger qua ergonomie.
De Forester is een bijzonder veelzijdige en aangenaam rijdende SUV, al haalt hij qua hybridisering niet het onderste uit de kan. Een ander pijnpunt is het typisch Aziatische uitrustingsbeleid, dat de personaliseringsmogelijkheden beknot.