Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Als eerste model in Toyota’s elektrische bZ-gamma deelt deze SUV zijn platform met de Lexus RZ en de Subaru Solterra. Hij is iets langer dan een RAV4. Het digitale dashboard (7 duim) wordt aangevuld met een centraal aanraakscherm (12 duim), dat goed opgesteld staat in het gezichtsveld van de bestuurder. De been- en schouderruimte zijn goed, maar achterin is de hoofdruimte niet royaal. Het koffervolume is oké, maar had gezien de buitenafmetingen toch wat groter mogen zijn. En, in tegenstelling tot in sommige elektrische modellen van de concurrentie is hier geen kofferbak voorin.
De bZ4X is niet alleen verkrijgbaar met voorwielaandrijving (204 pk), maar er is ook een 4x4-versie (218 pk), met dus een extra motor achterin om de achterwielen aan te drijven. De batterij van 71,4 kW biedt een theoretisch rijbereik van 500 kilometer (voorwielaandrijving) of 411 kilometer (vierwielaandrijving). Hij kan worden opgeladen met 11 kW bij wisselstroom en 150 kW bij gelijkstroom. Er zijn zonnepanelen beschikbaar om het rijbereik lichtjes te vergroten. De bZ4X beschikt ook over een volledig elektronisch stuursysteem (steer-by-wire) dat de wielen volledig kan laten afdraaien met slechts een halve omwenteling van het stuur. Onderweg kan deze Toyota nauwelijks verbergen dat hij 2 ton weegt, maar hij gedraagt zich over het algemeen wel efficiënt in de bochten: stabiel met weinig rol. Anderzijds reageert de ophanging nogal droog op hobbels.
De bZ4X is een originele en geslaagde elektrische auto. En de voorwielaangedreven instapversie biedt ook een groter rijbereik dan zijn platformgenoot, de Subaru Solterra, die altijd over vierwielaandrijving beschikt. Zoals het een Toyota betaamt, belooft hij ook betrouwbaarheid, met een garantie van 10 jaar of 200.000 kilometer.