Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Na vijftien jaar afwezigheid keerde de Toyota Camry in 2019 terug naar Europa. Intussen gaat het al om de achtste generatie van een model waarvan de roots teruggaan tot 1982, maar het basisrecept is nog altijd hetzelfde: dit is een behoorlijk uit de kluiten gewassen vierdeurs met een riante binnenruimte en een grote (maar in dit geval helaas ook onregelmatig gevormde) koffer. Het comfortabele interieur overtuigt met zijn nagenoeg onberispelijke afwerking en materiaalkeuze, waarmee de grote Toyota zelfs de vergelijking met een Lexus kan doorstaan. In 2021 kwam al meteen een eerste opknapbeurt, met binnenin onder andere een nieuw, ‘zwevend’ aanraakscherm.
De Camry wordt uitsluitend als hybride aangeboden en doet een beroep op het aandrijfgeheel van de RAV4. Daarbij slaat een elektromotor van 120 pk en 220 Nm de handen in mekaar met een atmosferische 2,5-liter op benzine van 178 pk en 221 Nm, die werkt volgens de Atkinson-verbrandingscyclus. De Camry kan ook zuiver elektrisch rijden, zij het slechts tot 60 km/u en met een uiterst lichte rechtervoet. Onder belasting wordt de viercilinder echter nog altijd in de toeren gejaagd, als ging het om een CVT. De Camry deelt ook het modulaire TNGA-platform met de RAV4, maar omdat deze berline vooral populair is in de Verenigde Staten, ligt het accent hier in de eerste plaats op rijcomfort.
Toyota biedt met deze Camry een erg interessante hybride aan, die gezien zijn formaat en zijn rijkelijke uitrusting een erg schappelijke prijs draagt. Dit is een overtuigend alternatief voor een dikke diesel... dat in de praktijk vooral onder de duiven schiet van zijn duurdere tegenhanger bij Lexus, de ES 300h.