Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in de herfst van 2020 gelanceerde en eind vorig jaar nog eens onder handen genomen Yaris Cross neemt de technische basis over van de Yaris, maar hij staat wel 2,5 centimeter hoger op zijn poten. Hoofdruimte is er in elk geval in overvloed. Achterin is het goed toeven voor een auto van dit formaat, en de koffer is zelfs een van de grootste in deze categorie. Van een verschuifbare achterbank, zoals sommige rivalen die wél aanbieden, is daarentegen geen sprake. Op enkele bijkomende bergvakken na is het dashboard zo goed als identiek aan dat van de gewone Yaris, met dezelfde donkere kunststoffen – het optionele panoramische dak dat het interieur wat minder somber maakt, is dan ook geen overbodige luxe. Via een tot 10,5 duim vergroot centraal aanraakscherm krijg je toegang tot een erg modern en efficiënt multimediasysteem.
Onder de motorkap is de eenvoudige 1.5-benzinemotor van 125 pk verdwenen; er is nu alleen nog de zeer efficiënte “zelfopladende” hybride aandrijving van de Yaris beschikbaar, met 116 of 130 pk, maar enkel met voorwielaandrijving (de 4x4-versie is uit het aanbod gehaald). Bij een rustige rijstijl gaat er een ongelooflijke zachtheid uit van dit aandrijfgeheel; een gespierde rijstijl jaagt de benzinemotor al snel in de toeren. Nochtans heeft het onderstel heel wat dynamisch potentieel, terwijl het tegelijk comfortabel blijft.
De in Frankrijk gebouwde Yaris Cross is een wat franjeloze, maar weldoordachte kleine SUV, die vooral tot zijn recht komt met zijn zuinig en geslaagde hybride aandrijfgeheel. Alleen het typisch Aziatische uitrustingsbeleid komt wat roet in het eten strooien en doet de prijs snel oplopen.