De ID.3 kwam in de loop van 2020 op de markt, en kreeg voor modeljaar 2023 een eerste facelift. Dankzij het specifiek voor elektrische aandrijving ontwikkelde MEB-platform kan deze vijfdeurs schermen met een interessante ‘packaging’: de 4,26 meter lange ID.3 is vanbuiten maar even lang als een Golf, maar biedt flink meer interieurruimte. Volkswagen spreekt in dat verband van een Open Space, een typering die deels ook slaat op het multimediasysteem en zijn satellietscherm dat de klassieke tellerpartij vervangt. De hele interface is overigens digitaal, wat ergonomisch tot enkele compromissen noopte, al werd op dat vlak wel wat bijgestuurd bij de facelift. Die komt overigens ook tegemoet aan de kritiek die het model kreeg over de kwaliteitsindruk. De koffer heeft een volume van 385 liter, vergelijkbaar met een Golf.
De ID.3 biedt keuze tussen vijf verschillende aandrijflijnen, gaande van de 170 pk sterke Pure met een 52 kWh-batterij, de 204 pk sterke Pro Performance met 59 kWh-batterij tot de 204 pk sterke Pro S met een 77 kWh-batterij bij de achterwielaangedreven varianten. Bij de vierwielaangedreven modellen gaat het om de GTX, die met zijn 286 pk en batterijcapaciteit van 79 kWh het grootste rijbereik biedt (604 kilometer WLTP) en de krachtigste variant, de 326 pk sterke GTX Performance, die van 0 naar 100 sprint in 5,7 seconden. Gelijkstroom laden doen de vierwielaangedreven varianten tot 185 kW.
De ID.3 heeft zich vrij snel een weg gebaand naar het straatbeeld. De elektrische tegenhanger – of was het nu opvolger? – van de Golf heeft dan ook enkele mooie troeven uit te spelen, te beginnen bij een competitieve verhouding prijs-rijbereik.