Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De ID.3 kwam in de loop van 2020 op de markt, en kreeg voor modeljaar 2023 een eerste facelift. Dankzij het specifiek voor elektrische aandrijving bedoelde MEB-platform kan deze vijfdeurs schermen met een interessante ‘packaging’: de 4,26 meter lange ID.3 is vanbuiten maar even lang als een Golf, maar biedt flink meer interieurruimte. Volkswagen spreekt in dat verband van een Open Space, een typering die deels ook slaat op het multimediasysteem en zijn satellietscherm dat de klassieke tellerpartij vervangt. De hele interface is overigens digitaal, wat ergonomisch tot enkele compromissen noopte, al werd op dat vlak wel wat bijgestuurd bij de facelift. Die komt overigens ook tegemoet aan de kritiek die het model kreeg inzake kwaliteitsindruk. De koffer heeft een volume van 385 liter, vergelijkbaar met een Golf.
Volkswagen heeft drie verschillende batterijgroottes in de aanbieding, waarvan de kleinste batterij – 45 kWh netto – binnenkort opnieuw verkrijgbaar wordt. De gefacelifte ID.3 krijgt ook een vierwielaangedreven GTX-versie. In afwachting telt het gamma twee versies, allebei op de achterwielen aangedreven door een elektromotor van 204 pk. De ene heeft een batterij van 58 kWh, de andere kan rekenen op 77 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 426 respectievelijk 545 kilometer. Laden kan met 11 kW bij wisselstroom en 120 kW bij gelijkstroom (op de 77 kWh-versie voortaan 170 kW).
De ID.3 heeft zich vrij snel een weg gebaand naar het straatbeeld. De elektrische tegenhanger – of was het nu opvolger? – van de Golf heeft dan ook enkele mooie troeven uit te spelen, te beginnen bij een competitieve verhouding prijs-rijbereik.