Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Touareg is de chicste aller Volkswagens. En dat is geen toeval, want deze derde generatie (uit 2018) deelt zijn technische basis met neven met naam en faam, zoals de Audi Q7 en de Porsche Cayenne. In 2023 werd hij grondig vernieuwd, waarbij de ledstrips voor- en achteraan én het voortaan ook rood verlichte merklogo op de kofferklep de show stelen. Het dashboard oogt bijzonder modern, met als blikvanger de twee enorme schermen achter het stuur en op de middenconsole, die één grote digitale cluster vormen. Achterin kunnen drie passagiers aangenaam zitten op een bank die over 16 centimeter verschuifbaar is. Maar een derde zitrij is niet beschikbaar.
De Touareg beknibbelt niet op rijhulpsystemen. Vierwielaandrijving is standaard op alle versies en tegen meerprijs is een luchtvering mogelijk, net als vierwielsturing en actieve antirolstangen. In de praktijk rijdt deze grote SUV comfortabel, maar gedraagt hij zich tegelijk bijzonder efficiënt, zonder dat je evenwel van sportiviteit kunt spreken. Met zijn sleepvermogen van 3,5 ton blijft de Toaureg ook geknipt als trekauto. Onder de motorkap liggen enkel drieliter-zescilinders, zoals een diesel van 286 pk of een plug-inhybride op benzine van liefst 381 pk. De 14,3 kWh (netto) van de batterij zijn in deze kolos echter in een mum van tijd opgebruikt, waarna de V6 de benzine gulzig achterover klotst.
De Volkswagen Touareg is een echt luxeproduct geworden, dat zonder blikken of blozen de confrontatie kan aangaan met de grote SUV’s van Audi, BMW en andere premiummerken. Dit is misschien wel de ideale gezinswagen, ware het niet van de bijzonder hoge prijs. Bovendien bestaat er geen zevenzitsversie.