Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Net als het zustermodel EX40 is deze EC40 een Belgisch streekproduct, want hij wordt gebouwd in de fabriek in Gent. Bij zijn lancering was dit de eerste Volvo die enkel als EV verkrijgbaar was. Net als bij de EX40, en overigens ook de technisch identieke Polestar 2, kan je kiezen uit één elektromotor (die eind 2022 verhuisde van de voor- naar de achtertrein) of twee (voor- en achterin). Centraal ligt een batterij van voortaan 67 of 79 kWh, die afhankelijk van de versie garant moet staan voor een WLTP-rijbereik tot bijna 600 kilometer. Reken in werkelijkheid echter eerder op maximaal een dikke 400 kilometer, want in de praktijk springt deze zware cross-over nogal kwistig om met stroom, zeker de tweemotorige variant. Met 442 pk is die ook wat overtraind. De versies met enkele motor lijken ons geschikter voor de modale automobilist.
In wezen is er weinig verschil met de EX40, behalve dan het wat lagere dak en de schuine kofferklep. Dat maakt er geen betere auto van, want het bagageruim is daardoor kleiner en ook het zicht naar achteren is fors belemmerd. Om de hoofdruimte intact te houden monteren de Zweden standaard een glazen dak, wat enkele centimeters verschil maakt. Zoals we van Volvo gewend zijn, is het interieur wel knus en gebruiksvriendelijk, met uitstekend steunende stoelen. Qua rijgedrag is er geen verschil merkbaar met de EX40.
Tegenover de razend populaire EX40 biedt deze variant objectief geen meerwaarde, integendeel zelfs: de schuiner aflopende dakpartij fnuikt het praktische gemak, terwijl deze EC40 ook nog eens duurder is. Anderzijds past die sportieve look wel bij de stevige prestaties van de Twin Motor.