Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De S90 dateert uit 2016, en kreeg na vier jaar carrière in 2020 een kleine opfriskuur, die echter amper zichtbare gevolgen had. Met zijn 4,96 meter is de S90 een van de langste auto’s in zijn segment, en dat vertaalt zich in een riante binnenruimte. Binnenin verleidt de Volvo S90 met een Scandinavisch design, dat kan worden geaccentueerd door voor een lichte interieuraankleding te kiezen. De stoelen zitten als vanouds uitstekend. Het centraal in de middenconsole ingebouwde scherm met iPad-formaat centraliseert ongeveer alle functies en maakt bedieningsknoppen overbodig, maar blijkt tegelijk een bron van afleiding.
Er zijn nog slechts twee varianten over, de T8 en de B4. Die laatste is de basisversie: een tweeliter-turbo op benzine van 197 pk, ondersteund door een starter-alternator op 48 volt, die 10 kilowatt extra in de strijd werpt. De T8 is een krachtige plug-inhybride van 455 pk die officieel tot 89 elektrische kilometers uit zijn batterij van 18,8 kWh haalt en fiscaal aantrekkelijk is voor professionals. Deze grote reisberline vertoont een aangenaam weggedrag. Opvallend is de soepele manier waarop de ophanging met de optionele luchtvering achteraan wegoneffenheden verteert, zelfs met de 20- of 21-duimvelgen. Uiteraard zit deze Volvo ook volgestouwd met rijhulpsystemen, zoals de semiautonome Pilot Assist.
Een fiscaal aantrekkelijke en krachtige plug-inversie, een goede wegligging, een ruim interieur en behoorlijk wat comfort en veiligheid: de Volvo S90 weet wat in dit segment van de markt belangrijk is. Jammer wel dat hij niet meer als diesel te krijgen is.