Ondanks een lengte van 4,76 meter is de huidige V60, die gelanceerd werd in 2018 en in 2022 een subtiele facelift kreeg, geen grootverhuizer, maar met een kofferinhoud van 529 liter onder het bagagescherm doet deze Zweed toch al beter dan zijn premiumconcurrenten. In het moderne en strakke interieur is het aangenaam toeven. De middenconsole wordt gedomineerd door het multimediasysteem met 9 duim groot verticaal scherm met Google Services, dat we kennen uit andere Volvo’s. Achterin kan de V60 qua plaatsaanbod wedijveren met de beste leerlingen van de klas, hoewel een vijfde passagier nog altijd opgescheept zit met een smalle middelste zitplaats.
Er zijn twee plug-inhybrides beschikbaar, elk met een batterij van 18,8 kWh en een gecumuleerd motorvermogen van 350 of 455 pk. De diesel en de basisbenzine (B3) zijn uit het motorenpalet geschrapt, en dus kan je daarnaast enkel nog kiezen voor de B4 (tweeliter-viercilinder op benzine met mildhybride ondersteuning en 197 pk). De verhoogde Cross Country-versie is niet langer verkrijgbaar. Welke versie je ook kiest, de V60 paart een dynamisch karakter aan een geslaagd comfort – nog meer met zijn basisonderstel dan met de optionele gestuurde schokdemping. Wel is de automaat niet genoeg bij de pinken bij een sportieve rijstijl.
Het is goed toeven in de V60, die de traditie van de Volvo-breaks in ere houdt. Deze Zweed is niet alleen ruim en functioneel, maar hij rijdt ook goed, zonder het comfort in het gedrang te brengen. En vergeleken met de Duitse concurrentie kan hij ook nog eens rekenen op een gunstiger verhouding prijs-uitrusting.