Op de redactie wilden we weten of het mogelijk was om een lange reis te maken met een elektrische auto, zonder daarbij te moeten overnachten in een hotel of om te moeten stressen over de krimpende autonomie. Als test bedachten we een parcours van 700 km tijdens de coronacrisis, waarbij we zorgvuldig rekening hielden met de eigenschappen van een elektrische auto. Een minimum aan voorbereiding is dus wel nodig.
Het avontuur vond plaats achter het stuur van de Ford Mustang Mach-E Extended AWD. In deze tweedelige reeks lees je onze ruwe notities van de voorbereiding voor deze reportage en van de roadtrip zelf, het volledige artikel zal je kunnen lezen in AutoGids 1081, die vanaf 19 mei 2021 in de winkel ligt.
Deel 2: D-Day en epiloog
D-Day
- Perfect weertje, niet te warm of koud en droog
- Aangekomen in de parking van de redactie: 100% volgeladen (oef!)
- Absurde demonstratie in Hellebecq: nooit laden met Type 2, behalve in noodgevallen
- Dit dorp bij Ath wil geen hoogspanningslijn. De spanning is te snijden aan de plakkaten te zien
- Korte wandeling om de benen te strekken in de buurt van het kasteel van Beloeil
- One-pedal-rijden: net te veel of net te weinig
- Kort bezoekje aan familie in Moeskroen. Autonomie staat op peil
- Foto van een mooie rode Amerikaan bij een militaire begraafplaats in Ieper
- Omwegje langs de polders
- Leuk dorpje Lo-Reninge dat zelfs laadpalen heeft bij de kerk
- Gebrek aan omleiding: de kleinste weggetjes ontdekken vlakbij Diksmuide
- Ionity in Furnes: wat is dit voor lugubere plek? Opladen is gelukkig nog niet nodig, nog een mooie range over, zelfs na amper geladen te hebben sinds Brussel
- Vlot verkeer richting Gent
- Laad- en lunchpauze aan de Ionity in Wetteren
- Snelste laadtempo in lange tijd
- Gecamoufleerde auto aan de paal naast ons: de Kia EV6
- File richting Brussel en op de ring
- De E40 tussen Leuven en Luik is zo lang...
- Boordcomputer blijft een gemiddelde van 22 kWh/100 km aangeven. Daar twijfel ik aan, berekenen zal nodig zijn
- Opgelet: voor de Ionity in Soumagne moet je voor de parking afrijden om de snelweg over te steken
- Een andere EV-rijder is geïntrigeerd door de Mustang
- Het is een babbelaar. Goed, deze Ionity is ook wat trager
- Android Auto laat me in de steek. Gelukkig ken ik dit gebied uit mijn hoofd
- De snelweg af richting Francorchamps
- Het leukste deel van de route tussen Trois-Ponts en Hamoir, maar zonder snellader
- Leuk, geen caravans of tractors. Joepie!
- Iemand met het motto '69 is mijn topsnelheid' voor mij verpest de laatste bochtenreeks...
- Ronde van België = frietjes als eten voor het terugkeer naar de snelweg
- Mustang Mach-E is de ster van de wachtrij aan de friettent in Huy
- Navigatiesysteem van Ford voor de laatste etappe
- Niet nodig om om te rijden langs een lader, nog voldoende autonomie om terug in Brussel te geraken (zonder files)
- Terug aan de garage bij de redactie nog ruim voor de avondklok
- Opladen voor de collega's die de videoshoot doen morgen (de video over de Mustang Mach-E kan je hier bekijken)
- Missie volbracht, terug naar huis met de eigen auto
- Memo: de oefening herhalen na de lockdown, maar dan over 1.000 km
Dezelfde route met een diesel
- Weer op pad met een BMW 420d
- Diesel is geweldig, zelfs geen tankbeurt nodig tijdens de reis
- Pauzes enkel voor de 'veiligheid' om de twee uur en om te eten
- Iets goedkoper voor deze reis, maar de Ford zal op lange termijn goedkoper zijn met thuisladen
- Conclusie: sneller met een diesel, maar uiteindelijk slechts een klein verschil
Foto's: Jeroen Peeters & Olivier Duquesne
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!