De jongste maanden werden vooral gekenmerkt door de economische vertraging van China, maar dat heeft het enthousiasme van de autobouwers duidelijk niet getemperd. Ze blijven namelijk massaal investeren in de grootse markt van de wereld. In het eerste trimester van 2015 vertraagde de Chinese groei tot 7 procent, wat het laagste niveau is sinds zes jaar. Tegelijk ging de autoverkoop er met 3,9 procent op vooruit, wat de reële evolutie sterk laat achterlopen op de voorspellingen van Chinese bureaus, die uitgaan van een groei van 7 procent in 2015. Toch hebben Volkswagen en General Motors, die echte automobiele zwaargewichten zijn in China, aangekondigd dat ze hun investeringen daar blijven aanhouden terwijl Toyota en Ford zelfs hebben beslist om er nog meer geld in te pompen via nieuwe projecten. De Japanse nummer één van de wereld zag zijn verkoopcijfers in het eerste trimester met 0,1 procent dalen en besliste om zijn investeringen op te voeren. Toyota gaat namelijk 440 miljoen dollar op tafel leggen om een derde assemblagelijn (+ 100.000 auto's per jaar vanaf 2017) op te starten. Ook Volkswagen en GM zien het groot, want ze hopen over drie tot vier jaar zo'n 5 miljoen auto's te slijten (tegenover 3,5 miljoen vandaag). Het is natuurlijk nog altijd zo dat een groei met één cijfer in China een enorme vooruitgang betekent in vergelijking met de meeste andere markten.
Volle capaciteit nog niet gehaald
Ook bij Renault schat CEO Carlos Ghosn dat China in de komende jaren de sterkste groei zal blijven kennen. Het salon van Shanghai, dat deze week voor het publiek toegankelijk is, is daarom zeker geen crisissalon. Heel wat van de aanwezige constructeurs stellen er nieuwigheden voor, en niet van de minste. Toch moet de plotse vertraging ook niet meer al te lang aanslepen, want dan zullen volgens het studiebureau IHS Automotive bepaalde constructeurs hun projecten gaan herbekijken. Er zijn echter ook autobouwers bij met veel reden tot feesten, zoals Ford, dat een groei van 9 procent kende. En het ziet er niet naar uit dat die zal vertragen, want het merk verwacht veel van zijn nieuwe Taurus, die het niet toevallig in Shanghai heeft voorgesteld. Er is dus nog marge in China, zeker omdat het maximum van de productiecapaciteit nog niet is bereikt. Want hoewel de internationale samenwerkingen op zo'n 80 procent draaien, zitten de plaatselijke constructeurs nog maar aan 60 procent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!