- Naam: Kersemans
- Voornaam: Kevin
- Geboortedatum: 12/11/1976
- Functie op de redactie: eindredacteur/testrijder
- Sociale Media: Instagram
Wanneer is je passie voor auto’s begonnen?
“Die is alvast niet met de paplepel ingegeven, want thuis was de auto niet meer dan een functionele noodzakelijkheid. Toch speelde ik als kleuter al het liefst met autootjes. Later werden Out Run en Test Drive mijn favoriete games op de Commodore 64.”
Wanneer heb je AutoGids/Moniteur Automobile/AutoWereld leren kennen?
“Geen idee. Wat zeker hielp was dat in mijn middelbareschoolperiode een van mijn tantes een dagbladhandel uitbaatte. Vanaf mijn hogere studies had ik een abonnement op AutoGids en later las ik ook wel eens sporadisch een AutoWereld.”
Wat is je droomjob, in de autosector (behalve journalist) of daarbuiten?
“Iets met oldtimers en classic cars… en vroeger wilde ik autocoureur worden. Tussen mijn zestiende en mijn achttiende nam ik enkele keren deel aan speedwayraces, maar nadat ik een paar Golfjes 1 naar de eeuwige schrootvelden had geholpen, hield ik het maar voor bekeken.”
Waar was je graag stagiair geweest?
“Bij Pininfarina. Anno 2020 heeft dat veel van zijn glans verloren, maar ooit moet het een magische plek geweest zijn waar de mooiste auto’s ter wereld geboren werden… en ik durf wedden dat ze er lekkere cappuccino hebben!”
Welke twee auto’s moeten er zeker in je ideale garage staan?
“Een Ferrari/Dino 308 GT4, al was het maar om alleen naar te kijken. Een onderschat en ingetogen meesterwerk van Gandini met een prachtig seventies interieur. En als daily een Jaguar XE… of toch maar een Alfa Giulia? Of een Polestar 2? Keuzes, keuzes…”
Welke auto vind je maar saai?
“Veel SUV’s die een doorslagje zijn van elkaar. En met het risico om bepaalde collega’s tegen de borst te stuiten: een Porsche 911… Een fantastische auto, begrijp me niet verkeerd, maar zò voor de hand liggend en alomtegenwoordig. Dan liever een 944 met zijn transaxle-architectuur...”
Welke zijn je favoriete wegen om te rijden?
“Da’s een makkelijke: bochtige bergwegen met weinig verkeer en prachtige uitzichten. Maakt niet uit of dat dan in Schotland is of in of Italië, in Californië of elders.”
Wat is je favoriete ‘lelijke’ auto?
“De Lancia Beta Trevi, een ‘banale’ vierdeurs, maar waarvan de schoonheid onderhuids zit; technisch, want hij behoorde tot de best rijdende voorwieltrekkers van zijn generatie, maar ook qua interieur, met zijn ‘gatenkaasdashboard’ van Olivetti-designer Mario Bellini.”
En je favoriete film- of tv-auto?
“Onmogelijk een keuze te maken. Zowat alle film- of tv-auto’s uit mijn jeugd. De Pontiac uit Knight Rider, het GMC-busje van The A-Team, de Dodge uit The Dukes of Hazzard, de Ferrari van Magnum of de Rover SD1’s uit Dempsey & Makepeace…?”
Wat ergert je in het huidige autolandschap?
“De overdaad. Aan pk’s, aan overbodige opties, aan gewicht. De belachelijke prijzen van alles wat nog maar ruikt naar premium. En de steriele efficiëntie van bepaalde supersportieve berlines, breaks en SUV’s. O ja, en SUV’s in het algemeen natuurlijk.”
Wie zijn je ‘helden’ uit de automotive geschiedenis?
“F1-coureurs uit de jaren 70 of 80, toen ik autosport nog interessant vond. Ronkende namen als Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna of Nigel Mansell. Daarbuiten is natuurlijk de figuur van Enzo Ferrari uitermate fascinerend.”
Noem iets erg ongebruikelijks dat je al hebt gedaan (autogerelateerd)?
“Als student met een beperkt budget heb ik ooit mijn auto verlaagd door een stuk van de veren te slijpen. Tamelijk effectief, maar toen na een tijdje een van de veren van de veerschotel sprong tijdens het rijden, bleek het plan toch niet zo geniaal…”
Als Marty McFly zijn DeLorean voor je programmeert voor een ritje, waar zou je dan terecht willen komen?
“Ik ben geboren in de jaren 70, maar ik zou die periode wel eens willen ervaren als volwassene. Doe maar ’76 dan, mijn geboortejaar. Of anders de nabije toekomst, om te zien of het nog goed komt met de wereld.”
Wat als je morgen Euromillions wint…?
“Dan zou ik eerst en vooral een energiezuinige woning laten (ver)bouwen… met genoeg plaats voor een handvol classic cars en een man cave. En ook wel wat uitdelen denk ik… En ernstig nadenken of ik nog veel naar de redactie ga komen…”
Voor welke collector’s auto is nù het moment om hem te kopen?
“Een Fiat Coupé, met zijn eigenzinnige design van Chris Bangle voor die naar BMW trok. Het liefst met de vijfcilinder-twintigklepper. Of, als elektronische storingen je niet afschrikken, een Lancia Thesis of een Citroën C6, die allebei mooi ouder worden.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!