Een verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren vanaf 2035, dat is de belangrijkste van twaalf klimaatwetten die de Europese Commissie goedgekeurd heeft. Nu is het aan het Europese Parlement om deze wetten te valideren. En daar zijn Frankrijk en Duitsland, niet toevallig de Europese landen die verantwoordelijk zijn voor het leeuwendeel van het Europese wagenpark, niet gelukkig mee. Maar Ursula von der Leyen, voorzitter van de Commissie lijkt onvermurwbaar. Aan de Duitse krant de Süddeutsche Zeitung verklaarde ze dat het aan de autoconstructeurs is om een oplossing te vinden, "zij weten immers het beste hoe nieuwe auto's en nieuwe brandstoffen ontwikkeld moeten worden."
Update: Wat is er nog beslist?
- In 2030 moet de uitstoot van de nieuw verkochte wagens met 55% gereduceerd worden. Opmerkelijk: de uitzonderingen voor kleinere autobouwers zoals pakweg Ferrari wordt geschrapt.
- Omdat het verbod van verbrandingsmotoren rechtstreeks naar 100% elektrische voertuigen leidt, heeft de Europese Commissie ook eisen gesteld aan de Europese laadinfrastructuur. Tegen 2025 moet er elke 60 kilometer autosnelweg een snellader staan, een getal dat tegen 2030 verdubbeld zou moeten zijn. Het totale aantal laadpalen wordt bovendien gekoppeld aan de hoeveelheid wagens.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!