Update: De RTBF heeft ondertussen het filmpje en het artikel offline gehaald na de vele kritiek op de methodologie van het onderzoek.
In de huidige staat van de elektriciteitsproductie en de productie van elektrische auto’s en hun batterijen, zou een elektrische auto van 60 kWh die 20 kWh/100 km verbruikt 697.612 km moeten afleggen voor hij groener is dan een benzinewagen die gemiddeld 6 l/100 km verbruikt. De deductieve berekening werd uitgevoerd door professor Damien Ernst, specialist in energievraagstukken aan de universiteit van Luik, op verzoek van het RTBF-programma Auto Mobile.
Theoretische berekening
De professor heeft de wetenschappelijke literatuur gebruikt om de verschillende variabelen te bepalen: de energiekost van een batterij (18.696 kg CO2), Europees gemiddelde van CO2-emissies per kWh (11 kg CO2/100 km), CO2-uitstoot van het benzinevoertuig (13,68 kg CO2/100 km) en de energiebehoeften van de batterijproductie. Dat geeft uiteindelijk deze afstand van bijna 700.000 km die moet afgelegd worden voor de elektrische wagen de benzinewagen inhaalt qua ecologie. Tenminste volgens deze methodologie. Als 100% van de elektriciteit afkomstig zou zijn van hernieuwbare bronnen in Europa, zou het maar 30 à 40.000 km meer zijn om de elektrische auto ‘groen’ te maken.
Bekijk hier de reportage van de RTBF.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!