De reportage van de RTBF over de berekening van het aantal km dat elektrisch moet gereden worden om groener te zijn dan een verbrandingsauto, zorgt voor controverse. Wij hebben het vraagteken in onze titel laten staan en duidelijk verwezen naar de gekozen methode. Andere berekeningen zijn minder pessimistisch. Hoewel het waar is dat de productie van batterijen niet erg ‘CO2 friendly’ is. Niettemin zou de berekening van de professor van de universiteit van Luik lijden onder enkele veronderstellingen. Ten eerste vergelijkt hij de batterij van een high-end elektrische wagen met het verbruik van een meer klassieke wagen, zoals een monovolume of compacte SUV. Vervolgens baseert hij zich op gegevens uit de wetenschappelijke literatuur, maar die komen uit een pilootproject. Zo hebben de onderzoekers, die het cijfer van 88,9 Gj gaven, meegegeven in een tweede deel van de studie dat het cijfer nog moet aangepast worden voor massaproductie.
Facebookvideo
Dat is wat Anhony Soete op zijn Facebookpagina uitlegt. Hij komt, op basis van aangepaste cijfers, aan 48.000 km voor een Tesla Model X tegenover een Porsche Cayenne en 67.500 km tussen een Hyundai Kona EV en een Peugeot 308. En zeker minder met energie opgewerkt met windmolens of zonnepanelen. Tenslotte ontbreekt er in de berekening van de RTBF nog de ontladingselementen van de elektrische auto. Bijvoorbeeld: een elektrische motor is simpeler en vraagt minder energie om te bouwen dan een verbrandingsmotor en zijn versnellingsbak. En dan is er nog de olie de wordt verbruikt tijdens de levenscyclus van een verbrandingsmotor. Met dit complexe vraagstuk over de ecologische voetafdruk zijn er studies die in alle richtingen gaan. Het is daarom noodzakelijk om volledige vergelijkingen te maken op basis van gedetailleerde gegevens om de verschillende methodes met elkaar te kunnen vergelijken.
Bekijk de commentaar van Anthony Soete hier.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!