Amsterdam is dus nog een metropool die zich voorbereidt om alle verbrandingsauto’s (benzine en diesel) te verbieden vanaf 2030. De gemeenteraad heeft die beslissing afgelopen donderdag goedgekeurd.
‘De lucht zuiveren’
Het doel voor het bestuur is om de “lucht van de stad te zuiveren”. En, verrassend genoeg, zullen zelfs de boten op de kanalen betrokken zijn. “Luchtvervuiling is een stille moordenaar en het is een van de grootste gezondheidsrisico’s voor de inwoners van Amsterdam”, heeft Sharon Dijksma gezegd, wethouder inzake mobiliteit. De vervuilingspieken in Nederland zijn vaak hoger dan de maximale niveaus die Europa toestaat, wat ook door het maritieme verkeer komt, zoals ook het geval is in Antwerpen.
Ook het verkeer
Het autoverkeer heeft natuurlijk ook zijn aandeel in de luchtvervuiling van grote steden. Volgens het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid leidt de uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof tot een verkorting van de levensverwachting met meer dan een jaar. Door verbrandingsauto’s te vervangen door elektrische en waterstofauto’s hoopt de stad deze tendens te keren. “Het doel is niet om de automobilisten te straffen, tegen dan zullen elektrische auto’s goedkoper zijn dan de andere en er zullen ook steeds meer goedkope tweedehands elektrische auto’s zijn”, zegt een andere woordvoerder dan Sharon Dijksma. Vanaf 2022 worden bussen en touringcars met dieselmotoren verboden terwijl in 2025 vrachtwagens, bedrijfswagens, taxi’s en toeristenboten worden geweerd. De stad geeft aan dat ze de burgers zal proberen helpen met subsidies, vrijstellingen en faciliteiten om propere auto’s te parkeren. Het Amsterdamse project schaart zich dus bij die van Parijs, Londen, Mexico, Auckland en Vancouver.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!