In Antwerpen wordt vanaf 1 februari 2017 een lage-emissiezone (LEZ) ingesteld. Van 2017 tot 2020 zal wie met een diesel rijdt die aan de Euro 3-norm voldoet, maar niet uitgerust is met een roetfilter, een retributie van 20 euro per dag moeten betalen of 350 euro per jaar. Dieselauto's die minimaal aan de Euro 4-norm (of Euro 3 met roetfilter) en benzineauto's die aan de Euro 1-norm voldoen, zullen geen toelatingstarief moeten betalen. Andere voertuigen (Euro 0 tot Euro 2, afhankelijk van de brandstof) zullen verboden worden.
Boetes
De boete zal voor een eerste inbreuk 125 euro bedragen in 2017 en zal oplopen tot 150 euro in 2018. Wie opnieuw betrapt wordt, zal 350 euro moeten betalen. Het zal moeilijk worden om aan de opmerkzaamheid van de ordediensten te ontsnappen, want de stad zal uitgerust worden met camera's met nummerplaatherkenning. De pv's zullen rechtstreeks via de post opgestuurd worden.
Oldtimers
Voor oldtimers is de regelgeving iets ingewikkelder. Elk voertuig dat ouder is dan 40 jaar, zou Antwerpen een bepaald aantal keren kunnen binnenrijden, op voorwaarde dat een toelatingstarief van 180 euro per jaar betaald wordt. Voor voertuigen jonger dan 40 en die niet aan de vereiste Euronormen voldoen, zal de toegang verboden zijn op straffe van boete, zelfs voor inwoners van de stad.
Strenger in 2020
Vanaf 2020 zullen de beperkingen nog verstrengd worden, met een retributie voor Euro 4-diesels en een verbod voor wagens die niet voldoen aan de Euro 3-norm voor diesels en de Euro 2-norm voor benzineauto's. In 2025 zal de drempel respectievelijk verhoogd worden tot Euro 5 en Euro 3. Hybridewagens, elektrische voertuigen en auto's op waterstof zullen sowieso vrijgesteld worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!