"Belangrijker is dat 40 tot 50% van het fijnstof komt van slijtage van de remschijven. Net daar hebben elektrische wagens een enorm voordeel, daar ze voornamelijk magnetisch remmen. Bij regeneratief remmen gaat de elektrische motor als een dynamo werken waardoor er elektriciteit wordt opgewekt en de wielen worden afgeremd zonder gebruik te maken van je schijfremmen. Als je rondvraagt wie op een elektrische wagen zijn schijfremmen reeds heeft vervangen, zal je lang moeten zoeken. Ze gaan immers vlot 5 keer langer mee."
Vorige maand berichtten we over een onafhankelijke studie van Emissions Analytics, waaruit bleek dat banden tot 1.000 keer meer fijne stofdeeltjes zouden uitstoten dan een moderne verbrandingsmotor. Maar de onderzoeksmethode oogstte veel kritiek. De test bestond er immers uit om een VW Golf van 9 jaar oud op goedkope banden over een kronkelend traject in slechte staat te sturen gedurende 320 kilometer. Volgens de onderzoekers zouden banden ook in ideale omstandigheden meer fijnstof veroorzaken dan wat er de uitlaat van een auto in de ether pompt. Op basis van deze studie pleit Emissions Analytics dan ook voor een wetgeving die concrete fijnstofnormen oplegt aan de bandenfabrikanten.
In de conclusie van Emissions Analytics worden naast SUV's ook de plug-inhybride en elektrische auto's met de vinger gewezen. Door het hoge gewicht van hun batterijen zouden die een hogere bandenslijtage hebben en dus meer fijnstof veroorzaken. Maar mag Emission Analytics die zwartepiet wel in de handen van de elektrische auto duwen? Daarom gingen we eens horen bij de EV-specialisten van Stroohm, met de vraag deze studie aan een fact check te onderwerpen.
Rekenfout
"De recente communicatie dat het door banden veroorzaakte fijnstof tot 1.000 keer hoger ligt dan de uitlaatgassen kunnen we bestempelen als fake new", klinkt het bij Bart Massin van Stroohm. "Volgens de studie van Emissions Analytics verliezen we 5,8 gram per kilometer aan fijn stof. Gesteld dat we minimum 30.000 kilometer met onze banden rijden, moeten we die 5,8 gram dus vermenigvuldingen met 30.000 km. Dat maakt 174 kg, dus 43,5 kilogram aan partikels per band. Een autoband weegt gemiddeld 10 kg, de massa van het -slecht gedeeltelijk slijtende - loopvlak bedraagt een 30 à 40% van het totale gewicht. Het onderzoek bevat dus een serieuze rekenfout."
Op basis van andere onderzoeken komt Bart Massin op andere cijfers: "De schattingen van de bijdrage van bandenslijtage aan de hoeveelheid fijnstof lopen nogal uiteen, maar studies spreken over een aandeel dat varieert tussen de 3 à 7 tot 5 à 30%. De situatie is ernstig; vorig jaar werd vastgesteld dat bijna 90% van de stofdeeltjes rond de Duitse Autobahn afkomstig is van autobanden, remsystemen en de wegen zelf. Hiervan komt zo rond de 30% uiteindelijk via de rivier in zee terecht."
EV's presteren beter, niet slechter
Fijnstof door bandenslijtage is wel degelijk een probleem, maar van de link naar elektrische wagens gaat Stroohm-specialist Massin steigeren. "Jawel, doorgaans zijn elektrische auto's inderdaad zwaarder. Maar door de centrale inbouw van de batterijen beschikt een EV doorgaans over een perfecte gewichtsverdeling over beide assen. Samen met het lage zwaartepunt zorgt dat ervoor dat alle banden zowat dezelfde hoeveelheid grip krijgen te verwerken en dus gelijkmatig afslijten. Banden voor elektrische wagens beschikken bovendien over een hardere compound en over een sterkere zijwand, net om dat hogere gewicht en de snellere acceleratie te compenseren. Die speciale EV-banden gaan tot 5 tot 10% langer mee."
>>> Lees de volledige fact check op de website van Stroohm
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!