De Duitse overheid denkt eraan om een blauw vignet te creëren dat nog ecologischer is dan het huidige groene vignet. Een woordje uitleg. De meeste middelgrote en grote steden in Duitsland verplichten de aankoop van een milieuvignet om toegang te krijgen met de wagen. Deze Umweltzones zijn soms zeer uitgebreid, zoals in het Ruhrgebied of Baden-Württemberg. Alleen de steden Augsburg en Neu-Ulm tolereren nog een gele sticker, elders wordt voortaan alleen een groen ecovignet aanvaard. Dat is momenteel beschikbaar voor dieselauto’s die ten minste de Euro 4-norm halen en benzinewagens met minimaal Euro 1.
VW-schandaal als katalysator
Bepaalde Duitse steden willen tijdens uitstootpieken echter alleen nog de properste auto’s toelaten die het minst NOx uitstoten. Om die te onderscheiden, wordt gedacht aan een blauw vignet. Het idee is niet nieuw, maar komt weer op tafel en zou na het schandaal met sjoemelmotoren bij Volkswagen concreet kunnen worden. Er is nu voldoende politieke steun om het idee misschien nog dit jaar in te voeren. Het ‘blaue Plakette’ zou toegekend worden aan wagens met een uitstoot lager dan 80 mg NOx/km, die dus beantwoorden aan de laatste Euro 6b-standaard. Die wagens zouden dus in steden mogen rijden tijdens vervuilingspieken. De ‘oude’ diesels van voor september 2015 zouden ondanks hun groene vignetten verbannen worden.
Afbeelding ter illustratie
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!