BMW, Mini en Rolls-Royce zullen voor 2021 geen financiële sanctie opgelegd krijgen voor het overschrijden van de C02-drempel van 126 g/km per verkocht voertuig, die een echte stimulans blijkt voor constructeurs om modellen met een lagere CO2-uitstoot te verkopen. Volgens de BMW-groep lag haar totale uitstoot 10 g/km onder de limiet en zal dit de Duitse en Britse merken behoeden voor het betalen van fikse boetes of het sluiten van een overeenkomst met een andere, meer ‘deugdzame’ constructeur om deze te vermijden. Een prestatie die mogelijk wordt gemaakt door de toenemende vraag naar geëlektrificeerde voertuigen en de vooruitgang op het gebied van interne verbrandingsmotoren. Maar zijn dat de enige redenen?
Voorbeeldig
Volgens de berekeningen van de BMW-groep zou de gemiddelde CO2-uitstoot per verkocht voertuig in 2021 voor de merken BMW, Mini en Rolls-Royce 115,9 g/km bedragen, terwijl de EU-doelstelling 126 g/km bedraagt. Dit is te danken aan de toegenomen verkoop van geëlektrificeerde modellen – plug-in hybrides en EV’s – en aan steeds efficiëntere en emissiearme verbrandingsmotoren.
BMW heeft in 2021 met de iX en i4 wel twee nieuwe volledig elektrische modellen gelanceerd, en zijn gamma plug-inhybrides is tamelijk compleet en erg populair in het fleetsegment, maar het gaat te ver om te stellen dat dit de enige verklaring is voor dit lage gemiddelde. Het tekort aan halfgeleiders heeft de constructeurs er ook toe gebracht keuzes te maken in de gamma's die zij hun klanten aanbieden. Het is algemeen bekend dat merken – vooral premiummerken – zich hebben toegespitst op modellen met een hoge marge, waarvan plug-in hybrides en elektrische auto's een duidelijk voorbeeld zijn. Als we hieraan toevoegen dat diesels en verbrandingsmotoren met een grote cilinderinhoud in deze tijden van crisis en klimaattransitie minder populair zijn dan vroeger, is het gemakkelijk te begrijpen waarom de BMW-groep zijn emissies zo heeft kunnen beperken, terwijl Rolls-Royce zijn verkooprecord heeft gebroken zonder over geëlektrificeerde of elektrische modellen te beschikken. Het gemiddelde van 115,9 g/km CO2 blijft echter een cijfer dat door de BMW-groep werd meegedeeld, maar dat nog niet door de EU werd gevalideerd.
Groeiende trend
De BMW-groep is echter van plan deze trend in 2022 voort te zetten met een verdubbeling van de verkoop van elektrische modellen ten opzichte van 2021. Om dat te bereiken rekent BMW op de aanstaande elektrische 7 Reeks (de BMW i7) en de iX1 (de elektrische versie van de SUV X1) die het aanbod van de Beierse constructeur boven- en onderaan zullen aanvullen.
Bij Mini is het plan om het marktaandeel van geëlektrificeerde modellen – de plug-inhybride Mini Countryman SE, 18.392 exemplaren, een stijging met 24% – en elektrische modellen – Mini Electric, de bestverkochte versie met 34.851 stuks – te consolideren, terwijl men vertrouwt op updates van verbrandingsmotoren om de CO2-balans van het merk te blijven 'verlichten'. Tot slot kan Rolls-Royce erop vertrouwen dat de ‘onbeduidende’ volumes van zijn verkoop binnen de groep de totale balans niet zullen belasten, in afwachting van de komst van het eerste elektrische model, de coupé Spectre, in 2023.
De basisdoelstelling van de EU is 95 g/km per verkocht voertuig in 2021. Er wordt echter een weging toegepast overeenkomstig de gemiddelde massa van de verkochte voertuigen. In dit verband profiteren merken als BMW of Mercedes van een hoger gemiddelde, omdat zij veel zwaardere modellen verkopen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!