Chademo, een consortium van Mitsubishi, Nissan, Subaru, Toyota en het elektriciteitsbedrijf TEPCO uit Tokio, gaat snelladers aanbieden van 150 kW, in plaats van 50 kW zoals momenteel het geval is. De elektrische auto moet dan uiteraard wel aangepast zijn aan dat type elektrische vermogen. Voor niet-compatibele modellen zal het laadpunt het bij 50 kW houden. Momenteel heeft Chademo wereldwijd al 10.000 laders geplaatst, waarvan 2.755 in Europa.
Groter rijbereik
Door het vermogen op te drijven tot 150 kW en de sterkte tot 350 A speelt Chademo in op de komst van auto's met batterijen met een grotere capaciteit. Daardoor kan de laadtijd herleid worden tot ongeveer 30 minuten en wordt het rijbereik vergroot (momenteel 150 kilometer bij 50 kW). De implementatie van laadpunten met een dergelijk vermogen zal aanvangen in 2017. Het consortium zal vanaf 2018 parallel studies leiden over de haalbaarheid van en de interesse voor laders van 350 kW.
Meerdere modellen
Chademo is onder andere compatibel met elektrische auto's en plug-inhybrides, zoals de Nissan Leaf, de Nissan NV-200, de Mitsubishi Outlander PHEV, de Mitsubishi i-MiEV, de Citroën C-Zero, de Peugeot iOn, de Kia Soul EV en, met adaptor, de Tesla Model S en Model X. Om te laden moet de specifieke meerpuntsconnector gebruikt worden, die vergrendeld kan worden. Het laadpunt voert enkele controles uit en gaat de laadstatus van de batterij na alvorens het begint te laden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!