Van de reusachtige bumpers van prachtige Amerikanen uit de jaren 50 tot de verfijnde biesjes en inzetstukken van een moderne Rolls-Royce of Bentley, chroom is een van de belangrijkste kenmerken van het 'topsegment', dat door de hele sector overgenomen werd in een poging een beetje cachet te geven aan soms wat fletsere of populairdere modellen. Maar door de noodzaak om kosten en emissies te verlagen is de chroomtrend bij sommige constructeurs, zoals Dacia, aan het verdwijnen. De Europese Unie zou die lijn echter willen doortrekken naar alle merken door verchroming vanaf 2024 te verbieden om redenen van volksgezondheid – en voor alle duidelijkheid uiteraard niet enkel in de autosector.
Hoogst kankerverwekkend
Volgens de Europese Unie, dat zich uiteraard baseert op wetenschappelijke studies, zou de productie van zeswaardig chroom leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Het element is zeer kankerverwekkend en zou chronische longkanker veroorzaken. Bij het verchromingsproces zou de atmosferische uitstoot 500 keer giftiger zou zijn dan die van diesel. En er bestaan wel oplossingen om die specifieke emissies te verminderen, maar die vereisen het gebruik van PFAS (perfluoralkyl- en polyfluoralkylstoffen), die deze emissies gedeeltelijk kunnen neutraliseren maar zeer giftig blijken.
Wat zijn de alternatieven?
Zoals reeds gezegd heeft Dacia er bijvoorbeeld voor gekozen om chroom op zijn nieuwe modellen te vervangen door wit. Volkswagen wil dan weer chroom vervangen in het interieur van zijn ID-modellen om redenen van duurzaamheid, terwijl ook Polestar heeft aangekondigd dat het zonder chroom wil. Maar kan dit ‘premium’ accent gemakkelijk worden vervangen, zeker in luxemodellen? Kan een Rolls-Royce, een Bentley of een Maybach zonder chroom zonder iets van zijn glans te verliezen? Twee filosofieën tekenen zich af: zoek een alternatief met een vergelijkbaar of identiek visueel effect, maar met een veel kleinere impact op de gezondheid en het milieu, of verken nieuwe wegen en andere materialen voor luxe 2.0. Sommige ontwerpers denken bijvoorbeeld aan kurk, glas, kristal of leisteen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!