Het autoverkeer ligt plat, de industrie neemt een noodgedwongen pauze en de vliegtuigen blijven aan de grond, de beperkende coronamaatregelen hebben de grote CO2-vervuilers aan banden gelegd. Toch blijft de impact beperkt. Volgens deskundigen zal de wereldwijde CO2-daling van 2020 tegenover 2019 slechts 5,5% bedragen. Dat is weliswaar de grootste daling sinds de Tweede Wereldoorlog, maar onvoldoende voor het IPCC (International Panel Climate Change) dat een jaarlijkse daling van 7,6% aanbeveelt.
Tijdens de lockdown is de CO2-uitstoot op sommige plaatsen gezakt met 25%, maar de beperkde maatregelen worden fase na fase opgeheven en zal dus niet veel langer dan 2 tot 4 maanden meer duren. De rest van 2020 wordt weer normaal, toch op het gebied van CO2-emissies. Het verkeer neemt stilaan toe, de fabrieken heropenen en de grenzen gaan binnenkort op, zodat we weer vliegvakanties inplannen.
Dat de CO2-daling niet groter is, heeft verschillende oorzaken. De focus op telewerk heeft de elektriciteitsconsumptie enkel verschoven van het kantoor naar thuis, terwijl de industrie niet volledig gestopt is met draaien (zelfs in stand-bymodus ligt het energieverbruik van sommige fabrieken hoog). Het toont opnieuw aan dat de inspanningen om de CO2 te verlagen zich niet alleen op het vervoer moeten richten, dat verantwoordelijk is voor 24% van de wereldwijde uitstoot. Maar dat we ook die andere CO2-vervuilers moeten aanpakken.
Bron: Carbonbrief
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!