In september presenteerde de Franse regering een grootschalig waterstofplan, dat deel uitmaakt van waarbij 7 miljard euro geïnvesteerd wordt om de industrie en het wegtransport te vergroenen. De Belgische groep John Cockerill Group, voor 80% eigendom van de Fransman Bernard Serin, wil een deel van die koek en investeert 100 miljoen euro in elektrolyseapparatuur. Dat geld gaat naar de frabriek in Aspach-le-Haut in de Franse Elzas, waar milieuvriendelijke waterstof gehaald wordt uit hernieuwbare energiebronnen. Eind 2021 zouden de machines operationeel moeten zijn. Naast Frankrijk zet ook Duitsland sterk in op deze manier van waterstofwinning.
Via de oprichting van "John Cockerill Hydrogen" wil de Belgische groep zijn waterstofactiviteiten uitbreiden naar tankstations en oplossingen bieden voor het wegvervoer. Terwijl het personenvervoer stelselmatig zal overschakelen op elektrische auto's op batterijen, wordt verwacht dat het goederenvervoer zal gebeuren met elektrische vrachtwagens die hun stroom halen uit brandstofcellen die waterstof tanken. Maar voor het zover is, moet er natuurlijk een netwerk aan waterstoftankstations uitgerold worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!