Bij de goede leerlingen in de Europese klas zit de groep PSA (Peugeot, Citroën, DS en Opel), dat voor elektrificatie en een versimpeld gamma heeft gekozen bij zijn merken om onder die levensbelangrijke grens van 95 g/km CO2 te komen. Anderen, zoals FCA (Fiat Chrysler Automobiles), gaan voor een alliantie met een ander merk, in dit geval Tesla, om de gamma's op papier samen te voegen op het moment van de telling. Sommigen, vooral Aziatische merken, hebben nog wat werk voor de boeg, maar zouden er ook in moeten slagen om onder de grenswaarde van de EU uit te komen.
Goede leerlingen...
Uit een gedetailleerde analyse van de ngo Transport & Environment (T&E) blijkt dat op dit moment de groepen PSA en BMW, net als Volvo, al op eigen kracht immuun zijn geworden voor de voorziene boetes van de EU dankzij een versnelde elektrificatie van hun gamma. De Franse groep koos voor plug-in hybrides en elektrische modellen (waarvan de 208, 2008, Corsa en Mokka volledig elektrisch te bestellen zijn), maar het aanbod is ook wat versimpeld: sommige modellen verdwenen uit de catalogus, dieselversies werden gedeeltelijk of zelfs volledig verbannen en ook de benzineversies werden uitgedund.
Bij Volvo werd de beslissing al eerder genomen om de dieselversies te schrappen en het plug-in hybride (PHEV) en elektrische aanbod uit te breiden, waarbij er ook werd gerekend op Polestar. Tenslotte zien we een explosieve groei van PHEV's bij BMW. Wat FCA betreft, is er wel een toename van het hybride aanbod (Fiat 500, Jeep Renegade en Compass, enz.), maar het blijft onvoldoende en was er een alliantie nodig met Tesla om de nuluitstoot van de Model 3, Y, S en X samen te tellen met het gamma van de Italo-Amerikaanse groep om te kunnen slagen. Een deal die vooral lucratief is gebleken voor Tesla.
... maar ook wat ezelsmutsen
Ook de 'slechte leerlingen' zouden nog op tijd onder de grens van 95 g CO2/km moeten kunnen komen. Voor de Renault-Nissan-Alliantie, Toyota-Mazda of Ford zou het elimineren van het overschot van 2 gram niet echt een probleem moeten zijn.
Dat zit wel anders bij Mercedes (+9 g), de VW-groep (+5 g), de Koreanen van Hyundai-Kia (+7 g, +3 g) of bij Jaguar Land Rover (+13 g), die hun achterstand snel moeten inhalen. Een remontada die al wordt ingezet door de gelederen te versterken met elektrische of PHEV-modellen, terwijl er een aantal modellen worden geschrapt wegens te gulzig met brandstof.
Over het algemeen is T&E echter van mening dat quasi alle merken die op de Europese markt aanwezig zijn, in staat zijn om de boetes te vermijden die tegen 2021 worden berekend. Het valt nog te bezien of de 'groene' golf die deze merken hebben ingezet, zal blijven duren voor de objectieven op midellange (2025-2026) en lange termijn (2030), die wat gemakkelijker te behalen zouden zijn. We zouden dus een zekere 'versoepeling' kunnen zien qua elektrificatie, aangezien deze modellen voorlopig nog duurder en dus commercieel minder interessant zijn voor de constructeurs, terwijl niet iedereen een grote voorstander is van dit type aandrijflijn, zoals we onlangs hoorden van Mercedes.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!