De zogenaamde “ZCR’s” beginnen het licht te zien in Frankrijk. In deze zones mogen op bepaalde momenten enkel auto’s rondrijden met het juiste type luchtkwaliteitsvignet. De Franse overheid heeft gekozen voor het leveren van deze ecovignetten via een online-platform. Het vignet wordt gekoppeld aan de inschrijving en blijft de hele levensduur van het voertuig geldig. Franse inwoners moeten 10 tot 30 dagen wachten op hun bestelde vignet, buitenlanders zullen op 20 tot 50 dagen moeten rekenen. Maar daarom moet u nog niet panikeren als uw vignet nog niet in de brievenbus zit op het moment dat u naar Frankrijk moet. We leggen het even uit.
Voor wie?
Iedereen, zowel Franse inwoners als buitenlandse bezoekers. Er zijn echter wel een paar uitzonderingen, zoals bestuurders met een geldige gehandicaptenkaart of voertuigen die mensen met een handicap of beperkte mobiliteit vervoeren. De meertalige bestelwebsite voor buitenlandse bestuurders gaat online in januari 2017. Er wordt ook nagedacht over een offline oplossing, maar afhalen aan een loket is nog niet mogelijk. Gezien de levertermijn moet u dus op uw vertrek anticiperen, vooral wanneer u regelmatig naar Parijs of Grenoble moet.
Prijs en bestelwijze
Een vignet kost 3,70 euro plus portokosten. Voor een Fransman komt dat neer op 4,18 euro, voor buitenlanders waarschijnlijk op ongeveer 5 euro. Om het vignet te bestellen, moet je naar een meertalige website surfen. De site voor buitenlandse nummerplaten wordt pas begin januari 2017 opgestart. Je zal daar de nodige informatie kunnen ingeven die op het inschrijvingsbewijs staat. Verder moet je een scan van inschrijvingsbewijs bijvoegen en… afwachten.
Risico’s en boetes
Het is geen probleem als je vertrekt zonder ecovignet. Dit Crit’Air-vignet is er puur om het werk van de politie te vergemakkelijken. Bij gebrek aan vigent zullen de agenten de auto op zijn uiterlijk beoordelen. Een gloednieuwe benzinewagen loopt dus weinig risico op een controle, in tegenstelling tot diesels met een verouderde look. Bij een controle zal je het inschrijvingsbewijs moeten kunnen voorleggen zodat de agenten kunnen nagaan of de auto mag rondrijden in een ZCR. Als er geen vignet gekleefd is en op de grijze kaart blijkt de auto te oud, dan bedraagt de boete 68 euro. Dat wordt 45 euro bij een onmiddellijke inning en tot 180 euro bij een te late betaling.
Welke steden?
Het ecovignet is ‘verplicht’ in Parijs vanaf 16 januari 2017, op maandag tot en met vrijdag van 8 uur tot 20 uur (de hele stad is ZCR behalve de ringweg Boulevard Périphérique, Bois de Boulogne en Vincennes). Auto’s van voor 1997 mogen de lichtstad dus niet in. Vanaf juli 2017 wordt de maatregel uitgebreid naar diesels van voor 2001. In Grenoble wordt het ZCR-systeem al toegepast in de 49 gemeentes van de grootstad. De beperkingen treden daar in voege vanaf vijf de vijfde dag met piekvervuiling en dan mogen auto’s zonder vignet (van voor 1997) de stad niet meer in. Vanaf de zevende dag met grote vervuiling wordt het verbod uitgebreid naar auto’s met de vignetten Crit’Air 4 en 5. Dat betekent dat enkel nog auto’s met Crit’Air 1, 2 of 3 mogen rondrijden. Dat zijn benzinewagens van na 1 oktober 1997 en diesels vanaf 2006. Andere steden zouden snel volgen, zoals Bordeaux, Montpellier, Reims en Straatsburg.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!