Terwijl de overheid in België oplossingen en voorzieningen probeert te vinden, is het de rechtbank in Duitsland die zich moeit met de problematiek van vervuiling en emissie-overschrijding. Deze keer heeft het gerecht de steden Keulen en Bonn verplicht om oude, vervuilende diesels uit het verkeer te halen. Keulen en Bonn sluiten zich dus aan bij Stuttgart, Frankfurt en Berlijn.
Te veel NO2
65 Duitse steden overschreden in 2017 de Europese norm voor uitstoot van stikstofdioxide, die 40 mg/m3 NO2 bedraagt. Ter herinnering, dit gas veroorzaakt ademhalings- en cardiovasculaire aandoeningen. De tussenkomst van de rechtbanken vloeit voort uit het feit dat de Duitse regering machteloos blijft terwijl de constructeurs weigeren om te betalen om de overtredende voertuigen naar de normen op te krikken. Angela Merkel had wel een wetsvoorstel ontworpen om zich te verzetten tegen deze verboden opgelegd door de rechtbanken, maar daar is nog niks van gekomen.
Begin oktober werd er een ‘Dieselplan’ gepresenteerd, dat ‘inwisselpremies’ voorziet voor oude voertuigen en voor de aanpassing van auto’s om ze conform te krijgen, bijvoorbeeld door de toevoeging van een partikelfilter. Dat gezegd zijnde, niemand is bereid om de rekening te betalen. En zolang dat dat vastzit, zullen de verboden blijven binnenstromen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!