De Belgische Petroleum Federatie (BPF) nodigde de auto-, politieke en economische wereld uit voor een conferentie over de evolutie van diesel. Ze had deskundigen en onderzoekers gevraagd om de stand van zaken te presenteren en om aan te tonen dat Euro 6d-voertuigen (die vanaf 2020 verplicht worden bij de dealer) grotendeels aan de normen voldoen. De conferentie begon met gegevens waaruit bleek dat de luchtkwaliteit in grote steden tegenwoordig beter is dan in de late 19e en vroege 20e eeuw. Bovendien heeft het voorbeeld van de ontzwaveling van brandstof aan het begin van de 21ste eeuw direct een gunstig effect gehad op de schadelijke stoffen die uit de uitlaatpijpen komen.
NOx en CO2
De sprekers die door de BPF waren uitgenodigd bespraken ook de economische kwesties van alternatieve en synthetische brandstoffen. Bovendien presenteerden ze studies en ervaringen waaruit bleek dat de filtersystemen die voor de Euro 6d-norm zijn ontwikkeld, voertuigen in staat stellen om te voldoen aan de normen in reële verkeerssituaties. Met soms, zelfs voor een dieselauto, een zeer lage NOx-uitstoot! Voor de federatie moet het gebruik van ‘koolstofarme’ e-fuels aangemoedigd worden. En dit zowel op economisch als op politiek vlak om het aandeel ervan aan de pomp te doen stijgen. Volgens de uitgenodigde experts kunnen ze de CO2-uitstoot van het wegverkeer verlagen, maar ook die van het lucht- en waterverkeer.
Duidelijk, maar genegeerd
Ondanks de laatste technologische evoluties (weliswaar veroorzaakt door een aanscherping van de normen door de politiek), blijft diesel de zondebok. Het wordt verboden in steeds meer LEZ’s. De BPF is niet tegen de invoering van deze lage-emissiezones en de nood om het wagenpark te vergroenen. Maar ze vraagt wel om de technologie niet uit te sluiten zonder rekening te houden met de laatste innovaties. Ze kant zich dus tegen de wens van het Brussels Gewest om diesel en vervolgens benzine zonder onderscheid te verbieden. Bovendien pleit ze om fraude van de constructeurs tegen te gaan via de technische keuring, maar ook om na te gaan of de gebruikers de effectiviteit van de filtersystemen niet verminderen, vrijwillig (door ze te verwijderen of te deactiveren) of door gebrek aan onderhoud.
Een beetje van alles
De federatie is niet tegen elektrisch rijden, CNG, methaan of waterstof. Tijdens de conferentie werd er echter aan herinnerd dat de energiedensiteit van vloeibare brandstoffen een stuk hoger ligt. En dat petroleum (fossiel of synthetisch) vanuit haar oogpunt het beste rendement heeft. Bovendien zou het kiezen van een enkel pad te riskant zijn volgens de petroleumfederatie als deze oplossing niet geschikt blijkt in de toekomst. Het BFP verdedigt dus het idee van een energiemix die zowel fossiele energiebronnen, synthetische brandstof en elektrische oplossingen combineert om aan de verschillende mobiliteitsnoden en aan de levenskwaliteit te voldoen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!