De Duitse minister van Transport, Andreas Scheuer, heeft er bij de Europese Commissie op aangedrongen dat ze haar NOx-emissiebeperkingen moet herzien. Volgens hem en een panel van Duitse artsen is er geen echt gezondheidsrisico bij deze vervuilende uitstoot. Of zijn ze in elk geval sterk overdreven. De krant Bild heeft bericht over deze informatie.
40 mg/m³
Het huidige plafond legt een limiet van gemiddeld 40 mg/m³ lucht op. Wat, nogmaals volgens Andreas Scheuer, te restrictief en ongerechtvaardigd is. Hij waarschuwt ook voor de problemen die de auto-industrie kan tegenkomen om aan deze normen te voldoen.
Maakt hij een grapje?
Men stelt zich vragen bij Andreas Scheuer. Hij had in elk geval niet anders kunnen handelen om nog meer vermoedens van samenspanning met de Duitse auto-industrie op te wekken. Deze limieten werden namelijk opgelegd in de nasleep van Dieselgate. Bovendien tonen talloze studies en nieuwe satellietinstrumenten van het ESA, het Europees Ruimteagentschap, aan dat de huidige NOx-concentraties, vooral geproduceerd door het transport op diesel (en benzine sinds de directe injectie), grotendeels giftig zijn voor de menselijke gezondheid.
400.000 doden per jaar
Laten we niet vergeten dat er in Europa jaarlijks 400.000 mensen sterven als gevolg van luchtvervuiling. In België zijn het jaarlijks 10.000 doden. Het is duidelijk dat de Duitse industrie alle denkbare middelen gebruikt om de deadlines uit te stellen en hun investeringen in verbrandingsmotoren en vooral dieselmotoren te kunnen afschrijven. Dat is in ieder geval wat deze onhandige interventie suggereert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!