Opmerkelijk nieuws uit Wolfsburg vorige week: Volkswagen zit immers niet op dezelfde golflengte als VW-merkgenoten Audi en Porsche als het gaat om de strategie om de CO2-uitstoot van hun voertuigen te reduceren. Ze zien geen heil in e-fuels, een domein waarin Ingolstadt en Stuttgart wel volop investeren. Volkswagen gaat voor 100% elektrische voertuigen die hun stroom halen uit batterijen - zogeheten BEV's dus (Battery Electric Vehicles). "Omdat synthetische brandstoffen niet geschikt zijn voor een volumeconstructeur", klinkt het bij Ralf Brandstatter, CEO van Volkswagen. Ze zijn slechts in beperkte hoeveelheden verkrijgbaar en erg duur zijn om te produceren, waardoor ze nooit winstgevend zouden zijn.
Dat zien ze anders bij de Hyundai-groep. Hoewel de Zuid-Koreaanse constructeur reeds inzet op elektrische auto's die hun stroom halen uit een batterijpakket (BEV's) of uit een brandstofcel (FCEV's), blijven ze werken aan de ontwikkeling van synthetische brandstoffen. Daarvoor werkt Hyundai samen met Aramco en met het onderzoekscentrum van de Kaust-universiteit in Saudi-Arabië, waarbij de focus ligt op verbrandingsmotoren die draaien om een bijzonder laag mengsel van e-fuels. Het doel: meten in hoeverre de uitstoot van broeikasgassen verminderd kan worden door het gebruik van synthetische brandstoffen in hybride voertuigen. Die biobrandstof wordt gewonnen uit groene waterstof.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!