Zoals we u in mei al hebben aangekondigd, neemt net als in Frankrijk E10 de plaats in van Super 95 in de tankstations. In België is dat vanaf 1 januari 2017. Het Koninklijk Besluit daarover is op 21 juli in het Staatsblad verschenen, wat de maatregel effectief van kracht doet gaan. Net als in Frankrijk en Duitsland zullen de Belgische tankstations dan ook E10 moeten aanbieden in plaats van Eurosuper 95. Die zal stilaan uit beeld verdwijnen. De maatregel past binnen een objectief om 10% hernieuwbare energie aan te bieden tegen 2020.
(Bio)Ethanol
SP95-E10 bestaat voor 10% uit (bio)ethanol. In principe zijn recente benzinemotoren compatibel met deze brandstof. Maar voor motoren van meer dan 10 jaar oud, en sommige zelfs recenter, kunnen er problemen opduiken. Tegen het einde van het jaar moet de lijst met compatibele en niet-compatibele modellen bekend zijn. Vermoedelijk kan 10% van het huidige wagenpark geen E10 slikken. Die zullen dus moeten overschakelen op duurdere Super 98.
Welke toekomst voor 98?
Zowel de old- als de youngtimers, maar ook de echt sportieve auto’s functioneren niet of minder goed met E10. Zij zullen zich dus volledig moeten richten op Super 98. Alleen, het is niet gezegd dat deze benzine blijft. Want moest er zich een belangrijke stijging voordien in de verkoop van de nochtans duurdere Super 98, dan komen de brandstofverkopers in de problemen om hun objectief te halen om 8,5% van hun verkoop in bio-ethanol te realiseren. Dat benadrukt de krant Le Soir nog eens fijntjes.
Duurder
Voor automobilisten is er ook nog een prijsaspect. E10 zou duurder uitvallen dan de huidige Eurosuper. Schattingen hebben het over 1 tot 3 cent per liter. Voor dieselrijders verandert er niets. Omwille van technische beperkingen wordt de drempel van 6% biodiesel niet verhoogd naar 10%.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!