In 2018 hebben de Duitse autoriteiten een procedure opgesteld om oude dieselmotoren (Euro 3 en 4) conform te maken met de Euro 5-normen. Daarmee kunnen ze dan zones binnenrijden die verboden zijn voor 'oude' diesels zonder een nieuwe auto te moeten kopen. Een idee dat niet erg warm is onthaald door de constructeurs. BMW en Volvo weigeren deze technologie te gebruiken die werkt volgens selectieve katalytische behandeling. Het spreekt voor zich dat de fabrikanten liever een nieuwe Euro 6d-wagen verkopen dan een oud model recycleren. Daimler en Volkswagen hebben echter wel meegespeeld. Het was mogelijk om in hun dealernetwerk een 'upgrade' uit te voeren voor 3000 euro. Maar slechts weinig klanten hebben deze kit aangevraagd. Er is kritiek op de efficiëntie ervan, de betrouwbaarheid en de duurzaamheid. Met deze ervaring denkt Volkswagen dat de procedure, waar het nog steeds kritisch over is, een mislukking is. De modernisering van oude motoren lijkt de automobilist niet aan te spreken, noch lijkt het goed te werken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!