Voor de Europese Unie is investeren in groene waterstofproductie investeren in de toekomst. De EU schat dat de kosten van de productie van groene waterstof tegen 2030 lager moeten liggen dan die van grijze waterstof. Er wordt uitgegaan van een kostprijs van minder dan 1,8 euro per kilogram. Momenteel is dat nog 6 euro, tegenover 2 euro voor grijze waterstof.
>> Lees ook - Waterstof: pro en contra - analyse
De kosten voor de productie van grijze waterstof, geproduceerd uit fossiele brandstoffen (aardgas), zouden de komende jaren blijven stijgen - volgens de inflatie van de gasprijzen. Terwijl de productie van groene waterstof, gewonnen uit duurzame energiebronnen, goedkoper zou worden - omdat een hogere productie een lagere kostprijs oplevert.
>> Lees ook - Test Toyota Mirai FCEV - 2021
Er is slechts een probleempje: de productiecapaciteit. Tegen 2030 moet het mogelijk zijn 40 GW groene waterstof te produceren, alleen heeft Europa er dan enkele honderden GW nodig om in de toekomstige energiebehoeften te kunnen voorzien. Daarom wordt waterstof gezien als een aanvulling op de heilige acccu, toch voor toepassingen in auto's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!