Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Groene waterstof wordt Europese prioriteit

Geschreven door Frédéric Kevers op 06-12-2021

De Europese Unie wil zich richten op de productie van groene waterstof, vanuit de overtuiging dat de productiekosten tegen 2030 voldoende gedaald zullen zijn om deze brandstof concurrentieel te krijgen.

2021 Toyota Mirai FCEV

Voor de Europese Unie is investeren in groene waterstofproductie investeren in de toekomst. De EU schat dat de kosten van de productie van groene waterstof tegen 2030 lager moeten liggen dan die van grijze waterstof. Er wordt uitgegaan van een kostprijs van minder dan 1,8 euro per kilogram. Momenteel is dat nog 6 euro, tegenover 2 euro voor grijze waterstof.

>> Lees ook - Waterstof: pro en contra - analyse

De kosten voor de productie van grijze waterstof, geproduceerd uit fossiele brandstoffen (aardgas), zouden de komende jaren blijven stijgen - volgens de inflatie van de gasprijzen. Terwijl de productie van groene waterstof, gewonnen uit duurzame energiebronnen, goedkoper zou worden - omdat een hogere productie een lagere kostprijs oplevert.

>> Lees ook - Test Toyota Mirai FCEV - 2021

Er is slechts een probleempje: de productiecapaciteit. Tegen 2030 moet het mogelijk zijn 40 GW groene waterstof te produceren, alleen heeft Europa er dan enkele honderden GW nodig om in de toekomstige energiebehoeften te kunnen voorzien. Daarom wordt waterstof gezien als een aanvulling op de heilige acccu, toch voor toepassingen in auto's.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten