Eind 2022 spraken we al over de wil van de Europese Unie om de productie en recyclage van autobatterijen wettelijk te omkaderen. De nieuwe Europese regels voor de algemene duurzaamheid van batterijen zijn nu goedgekeurd door het Europees Parlement en moeten enkel nog worden geratificeerd door de Europese Raad voordat ze van kracht worden. Het gevolg is dat elke geëlektrificeerde auto die binnen de EU wordt verkocht, zal moeten voldoen aan strenge eisen wat de milieu-impact van de batterij betreft.
"Voor de eerste keer hebben we een wettelijk kader voor de circulaire economie die de hele levensduur van een product omvat, een aanpak die zowel het milieu als de economie ten goede komt" (Achille Variati, Europarlementslid)
Koolstoflabel
Hoewel we nog niet over alle cijfers beschikken, weten we wel al dat batterijen die binnen de EU worden verhandeld onder meer zullen moeten voldoen aan bepaalde eisen qua CO2-uitstoot. Batterijen voor auto's en lichte bedrijfsvoertuigen, maar ook voor elektrische fietsen en scooters, zullen dus voortaan hun CO2-voetafdruk moeten aangeven en labelen.
Verplichte recyclage
Naast de emissies en de milieu-impact van het ontwerp en de productie van de in Europa verkochte batterijen, leggen de nieuwe regels ook quota op voor de recyclage en de gebruikte materialen in de chemische samenstelling van de batterijcellen. EU-landen moeten 63% van de batterijen inzamelen tegen 2027, en 70% tegen 2030. Vandaag ligt dat cijfer op 45%.
De nieuwe wetgeving legt ook een minimumhoeveelheid aan gerecycleerd kobalt, lithium, nikkel en lood op, om de afhankelijkheid van andere landen voor de ontginning van deze grondstoffen te beperken. Er zijn echter geen eisen qua percentage van verkochte batterijen die binnen de EU geproduceerd of geassembleerd moeten zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!