Het verbod op de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor kadert binnen een klimaatplan van de Europese Commissie dat in juli 2021 werd voorgesteld. Die deadline van 2035 is nu goedgekeurd door het Europees Parlement, maar er zijn toch enkele wijzigingen doorgevoerd aan het originele plan. Er wordt bijvoorbeeld niet langer een verlaging van 55% van de gemiddelde CO2-uitstoot verwacht tegen 2030 (vergeleken met de waarden van 2021).
Duidelijkheid voor de auto-industrie
Ook moet de Commissie nu tegen eind 2023 met een rapport komen dat de uitstoot van een voertuig in zijn volledige levenscyclus in kaart brengt op een gestandaardiseerde manier. Zo kan er op een feitelijk correcte manier geoordeeld worden over de milieu-afdruk. Daarnaast moet er tegen dezelfde deadline gekeken worden of er steunmaatregelen nodig zijn voor de constructeurs om deze omschakeling op tijd te realiseren. "Met deze regels creëren we duidelijkheid voor de auto-industrie en worden wagens met een nuluitstoot goedkoper voor consumenten. Zo wordt duurzaam autorijden toegankelijk voor iedereen", aldus Jan Huitema van de Commissie milieubeheer van het Europees Parlement.
Geen synthetische brandstoffen
Maar verder is het nu aan de constructeurs om de switch te maken naar elektrische wagens en eventueel waterstofauto's. Synthetische brandstoffen krijgen geen uitzondering toegekend en zullen dus geen reddingsboei kunnen vormen voor nieuwe verbrandingsmotoren, ondanks de inspanningen van Porsche en sommige andere constructeurs, waaronder Mazda. Ze zouden wel een oplossing kunnen bieden voor eerder geproduceerde wagens en klassiekers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!