De zaak Volkswagen heeft de laboratoriumtests voor het meten van de NEDC-normen aan de schandpaal genageld. Nochtans hadden de Europese autoriteiten deze lente besloten om de WLTP-tests in het labo vanaf 2017 te verplichten, evenals uitstoottests op de weg (RDE, voor Real Driving Emissions) vanaf januari 2016. Deze laatste zullen voortaan bindend zijn. Bovendien heeft de EU nieuwe tolerantiedrempels bepaald voor de “reële uitstoot”. Oorspronkelijk moest de marge 20 procent bedragen, maar het technische comité dat achter gesloten deuren vergaderde, is veel soepeler geweest.
110 procent tolerantie
En hoewel de constructeurs zich voor de laboratoriumtests nog altijd zullen moeten beperken tot 80 mg/km NOx voor dieselmotoren, krijgen ze meer ruimte in reële omstandigheden, met een spreiding tot in 2020. In plaats van de tolerantiedrempel van 60 procent tussen 2017 en 2019 (128 mg/km) en van 20 procent in 2020 (96 mg/km) heeft Europa besloten om de marges te vergroten, en dit gelijklopend met de Euro 6c-normen. Deze drempel zal 110 procent bedragen van september 2017 tot eind 2019 en 50 procent vanaf 2020, goed voor respectievelijk 168 mg/km en 120 mg/km voor de RDE-uitstoot.
De kool en de geit willen sparen
Deze verhoging van de tolerantie is niet naar de zin van ecologische bewegingen en verschillende verenigingen die de consumentenbelangen verdedigen. Sommige landen van de Unie hebben hun ongenoegen zelfs laten blijken door zich te onthouden. De Tsjechische Republiek wilde dan weer nog minder strenge normen. Zij wilde haar automobielindustrie verdedigen terwijl het bij onze buurlanden meer gaat om een bezorgdheid om de volksgezondheid. Want precies daar schuilt de dubbele inzet van het akkoord: de automobielindustrie behoeden en ons tegelijk beschermen tegen de gevaren van de vervuiling.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!