Ford stelt in Frankfurt (15 tot 25 september) twee extra zuinige modellen voor. De Fiesta Econetic Technology en de Focus Econectic Technology verstoken op de normverbruikscyclus respectievelijk 3,3 en 3,4 l/100 km diesel. Dat betekent een CO2-uitstoot van 87 en 89 g/km, wat hen bij ons vandaag een overheidskorting van 15 procent oplevert. Om een dergelijk laag verbruik te realiseren dat kan wedijveren met dat van een hybride, zijn beide auto's uitgerust met een heel palet aan systemen.
De nieuwe versie van de 1.6 Duratorq TDCi levert 95 pk in de Fiesta en 105 pk in de Focus. Hij kreeg een nieuw injectiesysteem, de interne wrijving is gereduceerd, de verbranding en de koeling zijn geoptimaliseerd en de motorsturing is herwerkt. De Fiesta heeft een manuele vijfbak met verlengde overbrenging, de Focus krijgt een zesbak. Die laatste wordt gesmeerd met een olie met lage wrijving. Een schakelindicator helpt de bestuurder om optimaal te schakelen.
Beide modellen zijn verder uitgerust met een stikstofoxidenfilter (Lean NOx Trap) die wordt gecombineerd met een partikelfilter. Dankzij dit systeem worden de NOx opgevangen en geneutraliseerd tot stikstof en water tijdens de regeneratiefases van de filter. Een stop-startsysteem is uiteraard standaard, net zoals een intelligente alternator die stroom opwekt wanneer de motor minder wordt belast (bij het afremmen). Verder overkoepelt de term Econetic Technology nog een elektrische stuurbekrachtiging en banden met lage rolweerstand. En ten slotte heeft Ford nog een computerprogramma ontwikkeld dat de bestuurder tips geeft om zijn rijstijl nog zuiniger te maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!