Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Ford Fiesta & Focus Econetic Technology

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-09-2011

Met een CO2-uitstoot van slechts 87 en 89 g/km tonen de Fords Fiesta en Focus Econetic Technology dat een goede dieselmotor in combinatie met geoptimaliseerde randorganen kan wedijveren met een hybride aandrijflijn.

Ford stelt in Frankfurt (15 tot 25 september) twee extra zuinige modellen voor. De Fiesta Econetic Technology en de Focus Econectic Technology verstoken op de normverbruikscyclus respectievelijk 3,3 en 3,4 l/100 km diesel. Dat betekent een CO2-uitstoot van 87 en 89 g/km, wat hen bij ons vandaag een overheidskorting van 15 procent oplevert. Om een dergelijk laag verbruik te realiseren dat kan wedijveren met dat van een hybride, zijn beide auto's uitgerust met een heel palet aan systemen.

De nieuwe versie van de 1.6 Duratorq TDCi levert 95 pk in de Fiesta en 105 pk in de Focus. Hij kreeg een nieuw injectiesysteem, de interne wrijving is gereduceerd, de verbranding en de koeling zijn geoptimaliseerd en de motorsturing is herwerkt. De Fiesta heeft een manuele vijfbak met verlengde overbrenging, de Focus krijgt een zesbak. Die laatste wordt gesmeerd met een olie met lage wrijving. Een schakelindicator helpt de bestuurder om optimaal te schakelen.

Beide modellen zijn verder uitgerust met een stikstofoxidenfilter (Lean NOx Trap) die wordt gecombineerd met een partikelfilter. Dankzij dit systeem worden de NOx opgevangen en geneutraliseerd tot stikstof en water tijdens de regeneratiefases van de filter. Een stop-startsysteem is uiteraard standaard, net zoals een intelligente alternator die stroom opwekt wanneer de motor minder wordt belast (bij het afremmen). Verder overkoepelt de term Econetic Technology nog een elektrische stuurbekrachtiging en banden met lage rolweerstand. En ten slotte heeft Ford nog een computerprogramma ontwikkeld dat de bestuurder tips geeft om zijn rijstijl nog zuiniger te maken.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten