Update: President Emmanuel Macron heeft het voorstel verworpen. De Franse autosnelwegen behouden hun maximumsnelheid van 130 km/u (en 110 km/u bij regen).
Zullen we binnenkort moeten vertragen tot 110 km/u op de Franse snelwegen? Deze snelheidsverlaging is nog niet goedgekeurd, het is nog maar een voorstel van het 'Convention citoyenne pour le climat' (Burgerconventie voor het klimaat) die momenteel aan de gang is in Frankrijk. Het grote debat is opgesteld na de crisis met de gele hesjes en verenigt 150 willekeurig gekozen Franse burgers die hebben toegestemd om eraan deel te nemen. Deze mensen (waarvan 23% in Parijs en Île-de-France woont) moeten samenwerken en maatregelen presenteren voor het klimaat. De groep verwierp een maatregel (de overgang naar de 28-uren werkweek) en nam 149 voorstellen aan, waarvan eentje een debat opwerpt.
110 in plaats van 130
In tegenstelling tot de 148 andere voorstellen, die allen met meer dan 90% van de stemmen zijn goedgekeurd, zorgde het voorstel om de maximumsnelheid op de snelweg te verlagen naar 110 km/u voor een felle discussie. Uiteindelijk heeft 60% van de leden het goedgekeurd. In Frankrijk ligt de limiet al op 110 km/u bij 'regenweer', op de expresswegen en op heel wat stukken snelweg. Toch kan je op het grootste deel van het wegennet, vooral op stukken ver van stedelijke gebieden, 130 rijden bij normaal weer.
Niet veiliger
De grootste argumenten voor de snelheidsverlaging zijn minder vervuiling en een betere veiligheid op de wegen. Veel stemmen, in de pers en op sociale media, kanten zich tegen deze zoveelste 'anti-automaatregel' van de Franse overheid. De verlaging buiten bebouwde kom tot 80 km/u heeft ertoe geleid dat heel wat departementen hebben beslist de snelheid weer te verhogen tot 90 km/u. Het veiligheidsargument wordt tegengegaan door de verkeersveiligheidscijfers waaruit blijkt dat de snelwegen de veiligste wegen van het net zijn. Daarnaast zijn verveling en vermoeidheid achter het stuur een van de grootste oorzaken van ongevallen. Zaken die een verlaging naar 110 km/u niet zal oplossen.
Minder vervuilend
Het doel van de burgerconventie was eerst en vooral om na te denken over het klimaat. Een verlaging van de maximumsnelheid lijkt dus een goede manier om de uitstoot van het autoverkeer te verminderen. In Nederland is de limiet overdag al verlaagd naar 100 km/u in plaats van 130 km/u. Er wordt gesproken over een uitstootreductie van 20%, al is dit niet erg realistisch bij een dergelijke verlaging. Het verbruik (en dus de uitstoot) hangt bijvoorbeeld ook af van een vloeiende verkeersstroom. Sommige mensen vrezen voor autotreintjes die langzaam vrachtwagens moeten inhalen.
Toch nog 130?
Het gaat hier slechts om een voorstel. Er is nog een hele legislatieve reis die moet worden afgelegd voor de verlaging naar 110 km/u kan worden goedgekeurd. En er zijn kosten aan verbonden om de signalisatie aan te passen. In de tussentijd kan je nog steeds 130 km/u rijden op de Franse snelwegen (behalve als het regent). Vooral omdat het voorstel afgelopen weekend heeft geleid tot een verhit debat onder de Franse samenleving. Er is al een petitie met meer dan 230.000 handtekeningen om de 130 km/u te bewaren. Deze mogelijke snelheidsverlaging komt na een reeks maatregelen zoals een verbod voor auto's in stadscentra, een hervorming van het systeem voor kilometervergoeding of stimuli om minder vervuilende auto's te kopen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!