De presentatie van de Aperta-cabrioversie van de LaFerrari, de hybride supercar van Ferrari, doet opnieuw de vraag rijzen of het mythische Italiaanse merk geleidelijk naar elektrische aandrijving evolueert. Op de vragen van onze Amerikaanse collega’s van Car and Driver formuleert Ferrari’s technologieverantwoordelijke Michael Leiters een duidelijk antwoord: “We zullen niet zo ver gaan om een volledig elektrische auto te ontwikkelen.” Hij voegt er wel aan toe dat hybridetechnologie interessant is, want die kan prestaties maximaliseren en tegelijk het geluid van een verbrandingsmotor behouden. Op het eerste gezicht speelt de mogelijkheid om enkele grammen CO2 te besparen geen rol van betekenis.
Geen manuele versnellingsbak
Dezelfde Michael Leiters vertrouwde onze collega’s nog iets toe: Ferrari zal geen manuele versnellingsbak meer aanbieden. Ferrari heeft er trouwens geen meer sinds de California in 2014 uit de catalogus verdween. “Maar op de hele productie van de California waren er maximaal vijf modellen uitgerust met een manuele versnellingsbak. De laatste Ferrari die met handschakeling verkocht werd, moet een 599 GTB Fiorano zijn.” Een model dat al sinds 2012 niet meer in de catalogus staat. Er is dus weinig interesse bij de klanten voor het goede oude H-schakelrooster. Michael Leiters: “Onze automaat met dubbele koppeling levert topprestaties. Geen enkele manuele bak kan die kloppen. Daarom hebben we ervoor gekozen om alleen deze mogelijkheid aan te bieden.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!