Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Green NCAP: de resultaten van november

Geschreven door Frédéric Kevers op 26-11-2020

Green NCAP heeft de resultaten van 24 geteste auto's in november gepubliceerd, waarbij ze worden beoordeeld op hun uitgestoten broeikasgassen, de luchtzuiverheid en de energie-efficiëntie.

In november heeft Green NCAP een reeks tests uitgevoerd bedoeld om de 'groene' kwaliteiten van auto's te beoordelen. Op het programma stonden niet minder dan 24 testwagens, met zowel elektrische auto's, hybrides als gewone verbrandingsauto's die werden beoordeeld in laboratoriumtests en in reële omstandigheden. Het mag geen verrassing zijn dat de twee volledig elektrische modellen bovenaan het klassement staan. Toch weten enkele 'klassieke' modellen het wel erg bont te maken.

Voordeel voor EV's

Voor de eerste commentaar komt: weet dat het hier niet over de vervuiling bij het ontwerp of de productie van de elektriciteit voor de EV's gaat, maar enkel over de energie- en ecologische efficiëntie die elk voertuig biedt, beoordeeld op basis van zijn intrinsieke kenmerken. Het is duidelijk dat in dit opzicht de Hyundai Kona en de Renault Zoé haast niet anders konden dan de maximale 5 sterren behalen. De afwezigheid van enige uitstoot betekent ook dat ze geen broeikasgassen ontwikkelen en geen impact hebben op de luchtkwaliteit. Qua energie-efficiëntie is het ook algemeen bekend dat een elektromotor veel beter is dan een verbrandingsmotor, of het nu om een auto gaat of niet.

Het podium wordt aangevuld door een zelfladende hybride, de Toyota C-HR, die 3,5 sterren verzamelt. Een knappe score en beter dan de Honda CR-V, in dit geval ook de zelfladende hybride variant. Die doet het dus minder goed dan sommige gewone verbrandingsauto's zoals de Peugeot 208 en 2008, de Renault Clio en Captur, de Seat Ibiza en de VW Polo, wat bewijst dat het gewicht en de juiste motorisatie fundamentele elementen blijven. Toch scoort Mercedes ook goed met zijn grotere C-Klasse, die ook 3 sterren haalt.

Logischerwijs gaat de ezelsmuts naar de grote en minder technologische terreinwagens of aan de compacte SUV's die amper 2 sterren of zelfs minder behalen. We merken ook op dat de Audi A4 onderaan het klassement zit, waarmee hij het minder goed doet dan de C-Klasse van hierboven of dan de BMW 3 Reeks, die 2,5 sterren haalt.

Natuurlijk is deze meetmethode vatbaar voor kritiek omdat ze enkel kijkt naar uitlaatgassen, waarmee EV's automatisch de hoogste score halen. Een realiteit waarvan Euro NCAP zich bewust is, zo bevestigt Niels Jacobsen, algemeen directeur van International Consumer Research and Testing en voorzitter van Euro NCAP: "Omdat we enkel uitlaatemissies testen, zijn elektrische wagens natuurlijk het best geplaatst in deze evaluatie. Green NCAP zal echter blijven evolueren en we zijn van plan om well-to-wheel-emissiemetingen en op termijn een complete levenscyclusanalyse op te nemen als basis voor toekomstige beoordelingen. Met onze huidige evaluaties hebben hybrides voor de hand liggende mogelijkheden om hoger te scoren dan andere wagens, maar dat doen ze niet altijd omdat constructeurs kunnen beslissen om kosten te besparen door simpele maar effectieve uitlaatgasnabehandelingsapparatuur weg te laten zoals partikelfilters."

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten