Dat milieubeweging Greenpeace autoconstructeurs op de korrel neemt, hoeft niet te verbazen. Wel dat ze Toyota als de slechtste leerling van de klas bestempelen. Ze krijgen een ontluisterende F-score, net zoals Stellantis, Ford, Daimler, Honda, Nissan en zelfs Hyundai/Kia, dat toch over een bijzonder divers modelgamma met elektrische, hybride en plug-inhybride modellen beschikt.
Renault en Volkswagen krijgen een iets betere D-ranking, General Motors is de enige met een C-score. Constructeurs zoals BMW en Tesla werden niet in het onderzoek van Greenpeace opgenomen.
Toyota onder vuur
De Japanse constructeur was een van de pioniers voor hybride technologie en experimenteert al een tijdje met brandstofceltechnologie, waarbij waterstof omgezet wordt in elektriciteit. Dat net het merk van de Toyota Prius HEV/PHEV en de Toyota Mirai FCEV de wind van voren krijgt, doet zowel vriend als vijand de wenkbrauwen fronsen. In 2022 wordt het gamma bovendien aangevuld met de bZ4X, het eerste echt elektrische model van de Japanse wagenbouwer.
>> Lees ook - Toyota bZ4X is eerste echt elektrische Toyota
Dat Toyota een lange tijd tegen 100% elektrische voertuigen was, wordt de Japanse constructeur zwaar aangewreven. Omdat ze nauwelijks EV-modellen aanbieden, is het aandeel van elektrische wagens op de totale verkoop erg klein. Greenpeace hekelt ook de ondoorzichtige manier waarop Toyota tot een koolstofneutrale productie denkt te komen en noemt de inspanningen om duurzame materialen te gebruiken veel te beperkt voor een merk met dergelijke schaalgrootte. Dat Toyota niet vies is van wat lobbywerk tegen strengere emissieregels vindt Greenpeace de druppel te veel. Letterlijk en figuurlijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!