Verschillende vertegenwoordigers van een elektrische aandrijving met voeding uit brandstofcellen op waterstof hebben deelgenomen aan een conferentie over de toekomst van deze oplossing. Onder de deelnemers onder meer Symbio, dat waterstoftankinstallaties installeert, Audi, BMW, Daimler, Honda, Hyundai en Toyota. Ze hebben gedebatteerd over waterstofoplossingen voor een uitstootloze mobiliteit tegen 2040. Het is de eerste keer dat een dergelijke conferentie plaatsvindt.
Oplossing voor de toekomst
Waterstof als basis om via een reactie met zuurstof stroom te produceren in brandstofcellen in FCEV-voertuigen kan een antwoord bieden op rijbereik- en mobiliteitsbehoeften naast elektrische auto’s met batterijen. Maar ondanks de diverse mogelijkheden van H2 is deze technologie onvoldoende ontwikkeld, vooral dan op het vlak van de distributie van het gas. Zij zien een leefbaar alternatief voor diesel, als aanvulling op klassieke elektrische auto’s.
Netwerk in 12 landen
Om waterstof gemeengoed te maken, heeft de markt niet enkel de geschikte voertuigen nodig, maar ook een distributienetwerk. De autosector heeft zijn steentje bijgedragen door een inspanning te leveren om nieuwe FCEV-modellen op de markt te brengen. Elders zijn projecten opgezet om netwerken te ontwikkelen. Zo zal het netwerk FCH JU de projecten HyFive en H2ME ondersteunen, die in 12 landen worden opgestart: Duitsland, Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, het Groot-Hertogdom Luxemburg, IJsland, Noorwegen, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De deelnemers aan de conferentie hebben verder aangegeven dat de ontwikkeling van deze technologie essentieel is om het wegtransport CO2-neutraal te maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!