Transport & Environment wou poolshoogte nemen bij burgers uit 9 Europese landen* over diesel en in het bijzonder over lage-emissiezones (enquête door Ipsos). Er zijn er 365 in 12 landen in Europa, waarvan 250 voor personenwagens. In totaal is 66,1% van de ondervraagde personen tevreden met de lage-emissiezones. Vooral in Hongarije (76,5%), Italië (74,7%) en in het Verenigd Koninkrijk (72,6%) zijn de mensen sterk of enigszins voorstander van deze verkeersbeperkingen. Onderaan de tabel staan Frankrijk (60,2%), België (59,6%) en Duitsland (57,2%) als minst enthousiaste ondervraagden. Vooral in Duitsland vinden we de sterkste weerstand terug, met 16,8% van de respondenten die sterk gekant zijn tegen verkeersbeperkingen in stadscentra (10,1% in de 9 landen samen).
Diesel, zondebok?
Slechts 15 jaar geleden bejubeld, vooral als manier om de CO2-uitstoot te verlagen, deelt diesel nu in de klappen van het VW-schandaal en van onze bezorgdheid over de invloed van fijne deeltjes op onze gezondheid. Op de vraag of de Europeaan van plan is om diesel te kiezen als brandstof voor zijn volgende auto (koop of leasing), denkt 31,9% er nog over na. Maar de Duitsers (20,3% nog interesse voor diesel) en de Belgen (22,6%) zijn het meest ‘anti-diesel’ van de peiling. De Polen, daarentegen, zijn met 48,8% nog altijd aangetrokken tot dit type motor. De Italianen zitten ook nog boven de 40% (40,4%). En waarom neemt men afstand van diesel? Voor 41% van de bevraagden (36% in België) komt dit door de overlast op de luchtkwaliteit van steden. 33% (39% in België) vindt dat ze te weinig kilometers maken voor een diesel, en 32% (37% in België) vreest voor hogere belastingen op een diesel.
Lokale maatregelen
Het lijkt er dus op dat de ondervraagde burgers voor deze enquête zich zorgen maken over vervuiling. Ze zien diesel als een van de factoren van de verslechtering van de luchtkwaliteit in hun stad (41%). Daarom zeggen deze mensen dat ze vooral voorstander zijn van het invoeren van (al dan niet permanente) verkeersbeperkingen voor oudere voertuigen in sommige stedelijke gebieden. De ngo preciseert dat de meeste initiatieven zich op lokaal niveau afspelen, en dat steden hun autonomie moeten behouden volgens hun eigenheden. Er wordt niet gepleit voor een zekere mate van Europese harmonisatie (met name op het gebied van vignettering of elektronische controle). Transport & Environment is voorstander van een ‘herstelprogramma’ voor vervuilende diesels, in plaats van een beperking op basis van de euronorm, waardoor de aanschaf van een nieuw voertuig vereist is. In het algemeen plaatst T & E ook vraagtekens bij het ontbreken van ‘toereikende maatregelen’ op het gebied van luchttransport, bijvoorbeeld.
* Duitsland, België, Spanje, Frankrijk, Hongarije, Italië, Polen, Verenigd Koninkrijk en Zweden. De enquête werd uitgevoerd tijdens de eerste twee weken van september 2018. In elk land werd een representatieve steekproef van 500 volwassenen online geïnterviewd. De standaardafwijking voor deze Ipsos-enquête is +/- 5,0 procentpunt voor de respondenten per land, en +/- 1,7 procentpunt voor alle respondenten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!