Kia en Hyundai hebben de gemiddelde autonomie van hun elektrische SUV’s e-Niro en Kona Electric aangepast, met de verplichting om de klanten te informeren die hun voertuig al besteld of ontvangen hadden. Voor de e-Niro wordt gemiddelde autonomie in de WLTP-cyclus 455 km in plaats van 485 km (64 kWh) en 289 km in plaats van 312 km (39,2 kWh). De Kona Electric zakt naar 449 km (in plaats van 482 km) en opnieuw 289 km.
De fout, die de groep heeft ontdekt tijdens tests met de Soul EV, lag blijkbaar bij de stadscyclus, die te lang zou zijn geweest. Die omstandigheden voldeden niet aan de officiële criteria. De e-Niro en de Kona Electric hadden deze verkeerde procedure gevolgd, die voordelig was voor elektrische auto’s. De SUV’s waren dan ook bij de eerste modellen die getest werden onder de nieuwe WLTP-norm. Zoals Kia uitlegt: “De onafhankelijke organisatie die toezicht hield op het proces heeft per ongeluk een onjuiste testmethode geleverd en heeft vervolgens de resultaten die volgens die methodologie werden verkregen goedgekeurd.” De modellen zijn opnieuw op de testbank gelegd met nu gecorrigeerde cijfers voor de gemengde cyclus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!