In 2021 zou Kia minstens één brandstofcelauto moeten hebben in zijn gamma. Dat heeft de Europese marketingdirecteur Artur Martins verteld aan onze collega’s van het magazine Autocar. Hij liet zelfs verstaan dat de ontwikkeling van dit model al bezig is.
Optimaal gebruikt koetswerk
Concreet zou het model verschijnen als een voertuig dat onder zijn koetswerk zowel verbrandingsmotoren kan ontvangen als plug-in hybride of volledig elektrische oplossingen, zonder uiteraard de technologie te vergeten die hoort bij een voertuig dat waterstof verstookt. Over het design van het model is vandaag nog niets beslist. Het silhouet moet enkel kunnen voldoen aan de noden van een krachtig koelsysteem.
Waterdamp
Voor wat de prestaties betreft van deze brandstofcelauto meldde Martins aan Autocar dat die gelijkwaardig zouden moeten zijn aan die van een motor met een cilinderinhoud van twee liter, al zou hij zo’n 10 procent beter doen. Verder zou het model, dat uiteindelijk enkel waterdamp zal uitstoten, een rijbereik bieden van ongeveer 800 kilometer en een topsnelheid halen van minstens 150 km/h. Met deze Kia in de catalogus zou de constructeur ten slotte ook zijn ecologische voetafdruk kunnen verkleinen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!